Déli pályaudvar / Alkotás utca - gyalogos aluljáró

Déli pályaudvar / Alkotás utca - gyalogos aluljáró

Déli pályaudvar / Alkotás utca - gyalogos aluljáró

A Déli pályaudvar összetett aluljáró-rendszerének a Alkotás utca alatti aluljárója a pályaudvar előtti nyitott aluljárószakaszt köti össze az Alkotás utca páratlan oldalával és feljutást biztosít a alkotás utcai villamosok megállói felé. Jellegében valós aluljárónak tekinthető ellentétben a pályaudvar alatti szakasszal, amely csak a pályaudvar alatti "minusz 1-es" szint. A Déli pályaudvar megszüntetésére vonatkozó tervek valószínűleg az Alkotás utca alatti aluljárót nem érintik.

Déli pályaudvar / Alkotás utca - gyalogos aluljáró

Az aluljáró látképe a pályaudvar felől az Alkotás utca páratlan oldala felé.

Déli pályaudvar / Krisztina körút - gyalogos aluljáró

Déli pályaudvar / Krisztina körút - gyalogos aluljáró

Déli pályaudvar / Krisztina körút - gyalogos aluljáró

A Déli pályaudvar összetett aluljáró-rendszerének a Krisztina körút alatti aluljárója a pályaudvar előtti nyitott aluljárószakaszt köti össze a Vérmezővel és feljutást biztosít a krisztina körúti villamosok megállói felé. Jellegében valós aluljárónak tekinthető ellentétben a pályaudvar alatti szakasszal, amely csak a pályaudvar alatti "minusz 1-es" szint. A Déli pályaudvar megszüntetésére vonatkozó tervek valószínűleg a Krisztina körút alatti aluljárót nem érintik.

Déli pályaudvar / Krisztina körút - gyalogos aluljáró

Az aluljáró folyosója a nyitott aluljárószakasz kezdetétől a Vérmező irányába nézve.

Kelenföld vasútállomás - "M4" gyalogos aluljáró

Kelenföld vasútállomás - "M4" gyalogos aluljáró

Kelenföld vasútállomás - "M4" gyalogos aluljáró

Kelenföld vasútállomás napjainkban két aluljáróval rendelkezik, a "régi", '80-as években épülttel, ami csupán az 5 peronból hármat szolgál ki és a 4-es metróhoz kapcsolódó "új" úgymond metróaluljáróval, mely nem csak mind az 5 peron elérését nyújtja (melyből kettő az állomás bővítése kapcsán újonnan épült), hanem egyben a metróállomás galériaszintje is, innen lehet több lejáraton át elérni a 4-es metrót, valamint az őrmezői buszvégállomás alatt is folytatódik, biztosítja a végállomás, a P+R parkolók és a lakótelep megközelíthetőségét. Az új aluljáró közvetlen a régi mellé, dél felé épült be az állomás és Őrmező alá, hossza nagyobb, egy majdnem 300 méteres távolságot hidal át a föld alatt, két szinten: a vasútállomás alatti mélyebb szinten és Őrmező alatt kisebb mélységben. A két aluljáró szakasz közt van egy durván 3 méteres szintkülönbség.

Átadása a 4-es metró átadásához kapcsolódik, 2014. tavaszától szolgálja az utasokat. Kezdetben a tömegközlekedési funkciókon túl nem sok egyéb szolgáltatást nyújtott, az üres üzlethelyiségek - illetve csak a nyers beton "hűlt helyük" tovább erősítették a 4-es metróra jellemző hatalmas nyers betonfelületek kietlenségét. A hosszú folyosó kis része van csak plusz burkolattal ellátva a látképet a natúr beton uralja sokszor. Az eltelt hét évben belakódott az aluljáró, számtalan pékség, s egyéb üzlet nyílt itt, kialakításra került a BKK első ügyfélközpontjainak egyike is itt, biciklitároló, csomagautomata, stb. létesült. Utolsó elemként Kelenföld vasútállomás utasokkal kapcsolatos funkciói költöztek le az aluljáróba, így a meglévő automaták mellett vasúti pénztárak is ide kerültek 2019.-ben.

Kelenföld vasútállomás - M4 gyalogos aluljáró

Az aluljáró, "A" jelű kijárata az Etele tér felé.

Kelenföld vasútállomás - "régi" gyalogos aluljáró

Kelenföld vasútállomás - "régi" gyalogos aluljáró

Kelenföld vasútállomás - "régi" gyalogos aluljáró

tn.jpgBudapest-Kelenföld vasútállomás manapság két aluljáróval rendelkezik, ezek közül a régebbi az állomásépület déli oldalán köti össze az Etele teret Őrmezővel (kiépítésekor csupán a Budaörsi úttal) és feljutást biztosít a három '80-as években épült szigetperonhoz, a 3–4-es, 5–6-os és 14–15-ös vágányok peronjaihoz. A 4-es metró beruházásához kapcsolódva épült két új peronhoz ez az aluljáró nem kapcsolódik, valamint utólagos akadálymentesítése se történt meg a peronok irányába, ezekre az új metróaluljáró szolgál. 

A címben jelölt "régi" jelző csupán viszonyítás a két aluljáró elkülönítésére, hisz a budapesti aluljárók között elég fiatal, a kelenföldi vasútállomás '80-as években történt rendezésekor épült ki, 1986-ban adták át. A 4-es metró aluljárójának átadása után, amely minden 21. századi igényt kielégít egy intermodális csomópont kapcsán jelen aluljáró vizuálisan is réginek hat. Viszont a '80-as években minden igényt kielégítve épült ki, tágas álmennyezetes folyosóként, amely az Etele tér - Budaörsi út viszonylatában még akadálymentesnek is számított. Természetesen utolérte ezt az aluljárót is a '90-es és 2000-es években a MÁV által kezelt aluljárók sorsa, azaz számtalan bódé, leginkább talponállók, kocsmák lepték el - ehhez kapcsolódva a célközönsége is az alsóbb társadalmi rétegekből adaptálódott, valamint a környékbeli hajléktalanok rendszeres szálláshelyévé is vált. Az utóbbi 10 évben konszolidálódott a helyzete, bódésora eltűnt, forgalma csökkent. Az aluljárót ellepő falfirkák és graffitik ellen 2020-ban a MÁV is fellépett, az aluljáró déli falát falfestményekkel dekorálták ki, így egy eléggé érdekes, kettős képet mutat napjainkban az aluljáró hosszú, ~200 méteres folyosója.

Kelenföld vasútállomás - régi gyalogos aluljáró

Az aluljáró észak felé néző kijárata az Etele térnél, az állomásépület és a villamosvégállomás felé vezető lépcső.

Pusztaszabolcs vasútállomás - gyalogos aluljáró

Pusztaszabolcs vasútállomás - gyalogos aluljáró

Pusztaszabolcs vasútállomás - gyalogos aluljáró

tnl.jpgPusztaszabolcs vasútállomás aluljárója az állomásépület északi oldalán köti össze a Sport utcát és az itt kiépült P+R parkolókat, az állomásépület vágányok felőli oldalát és a két szigetperont. Az aluljáró a vasútállomás átépítésekor létesült, mely 2018. nyarán kezdődött meg a 40a vasútvonal Százhalombatta - Pusztaszabolcs szakaszának átépítéséhez kapcsolódóan. Az átépített állomást 2020. júliusától forgalomba helyeztek, az egyéb kiegészítő munkák, a parkolók építése 2020. év végéig befejeződött, kivéve az állomásépület felújítása, amely máig tart. A sport utcai kijáratok így korlátozottan használhatók, az utcafronton hiányos még a térkövezés vagy az építkezés által lezárt területbe ütközik a felszínre tartó.

Pusztaszabolcs vasútállomás - gyalogos aluljáró

A Sport utca északi kijárata a P+R és K+R parkolók felé. Jelenleg ez a lépcsősor ami könnyen használható, némi térkövezési hiányosság ellenére.

Iváncsa vasúti megállóhely - gyalogos aluljáró

Iváncsa vasúti megállóhely - gyalogos aluljáró

Iváncsa vasúti megállóhely - gyalogos aluljáró

Iváncsa vasúti megállóhely Beloiannisz község közigazgatási területén fekszik. E furcsa helyzetet az teremtette, hogy a község később, 1950-ben létesült, míg a vasút és Iváncsa állomás 68 évvel korábban. További érdekesség, hogy a Google a GPS cimke alapján Besnyő községre "tippeli" a területet. Iváncsa vasútállomás átépítése 2018. nyarán kezdődött meg a 40a vasútvonal  Százhalombatta - Pusztaszabolcs szakaszának átépítése kapcsán. Az átépítéskor a többvágányos állomást elbontották és a két átmenő vágány mellett alakítottak ki peronokat, valamint ekkor épült ki a megállóhely aluljárója is. Az átépítés befejeztével 2020. júliusától már a forgalomba helyezés után megállóhelyként funkcionál az egykori állomás, melyet 2020. év végéig teljesen be is fejeztek.

A megállóhely aluljárója egy egyszerű, szimetrikus folyosó, mely az állomásépület déli oldalán köti össze a két peront, a buszmegállót és a P+R parkolókat. Szimetriáját a helybőség adja, a peronra felvezető lépcsők a déli, a liftek az északi oldalon kaptak helyet.

Iváncsa vasúti megállóhely - gyalogos aluljáró

Az 1-es vágány peronjáról levezető lépcső az egykori vasútállomás épülete előtt, mögötte az aluljáró liftjével.

[Újrafotózva] Háros vasútállomás - gyalogos aluljáró

[Újrafotózva] Háros vasútállomás - gyalogos aluljáró

[Újrafotózva] Háros vasútállomás - gyalogos aluljáró

Háros vasútállomás újonnan épült aluljáróját 2019. nyarán még félkész állapotban fotóztam körbe. Azóta a 40a vasútvonal több hasonló állapotú állomási aluljáróját befejezték, megkapta minimalista burkolatát, beépültek a liftek, kiépült a kamerarendszer, a vakvezető sávok és kihelyezték a szabvány tájékoztató táblákat is.

Háros vasútállomás - gyalogos aluljáró

A Nagytétényi út felőli lejárata az aluljárónak. A környék immár rendezett, sártenger  helyett P+R parkoló és egy kis park épült ki a nagytétényi úti oldalon. 

Érd vasútállomás - gyalogos aluljáró

Érd vasútállomás - gyalogos aluljáró

Érd vasútállomás - gyalogos aluljáró

tn.jpgÉrd vasútállomás átépítése kapcsán létesített aluljáró az állomásépület északi oldalán köti össze az újonnan épített két szigetperont, valamint a Tolmács és a Csalogány utcát. Az átépítés a 40a vasútvonal Kelenföld és Százhalombatta közti szakaszának megújulása kapcsán történt, s a vonal több állomásához hasonlóan hosszú ideig egy félkész, átmeneti állapotban lévő aluljárót eredményezett. Az átépítés során viszonylag hamar, már a 2017-es év végén megnyitották a félkész aluljárót burkolatok, liftek és tájékoztatótáblák nélkül, mint ahogy pl.: Háros vagy Nagytétény-Diósd állomás aluljáróit is. Az aluljárók befejezése a vonal állomásain gyakorlatilag a 2020-as év végével zárult, bő három éves átmeneti állapotra pontot téve. A megújult vasútvonal teljes átadása már a 2021-es év októberére csúszott át.

Érd vasútállomás - gyalogos aluljáró

Az aluljáró lejárata az állomásépület északi oldalán a Tolmács utca felől.

Aquincum vasúti megállóhely - gyalogos aluljáró

Aquincum vasúti megállóhely - gyalogos aluljáró

Aquincum vasúti megállóhely - gyalogos aluljáró

tn.jpgA 2-es vasútvonal felújítása kapcsán került át mai helyére, a Szentendrei út nyugati oldalára az aquincumi vasúti megállóhely. Ehhez kapcsolódóan a töltés alatt meglévő gyalogos aluljáró mellé szorosan még egy gyalogos átvezetés épült, valamint a megállóhoz felvezető liftek és lépcsők.

Aquincum vasúti megállóhely - gyalogos aluljáró

A régebbi aluljáró folyosó dél felé nézve...

Árpád híd, Szigeti bejáró - közúti aluljáró

Árpád híd, Szigeti bejáró - közúti aluljáró

Árpád híd, Szigeti bejáró - közúti aluljáró

Az Árpád híd margitszigeti lehajtójában a gyalogos aluljáró mellett egy közúti aluljáró is épült, mely híd északi útpályájához vezeti át a közúti forgalmat a sziget irányából a híd jellegzetes, félköríves lehajtóján keresztül a híd irányába. A déli útpálya egy egyszerű lehajtót kapott a sziget irányába.

A szigeti lehajtó az 1930-as évek tervei alapján még a II. világháború előtt megépült, s azóta gyakorlatilag változatlan, kisebb tatarozást, felújítást leszámítva. Világítása valószínűleg a '80-as évek eleji hídfelújításkor megújult, a körút számos aluljárójába ezek az armatúrák kerültek ebben az időszakban. A lehajtó érdekessége, hogy eredetileg egy mélygarázst is terveztek a hídfő alá. A garázs lehajtója máig megvan, jelenleg egy elzárt üzemi terület. 

Árpád híd, Szigeti bejáró - közúti aluljáró

Árpád híd, Szigeti bejáró - gyalogos aluljáró

Árpád híd, Szigeti bejáró - gyalogos aluljáró

Árpád híd, Szigeti bejáró - gyalogos aluljáró

tn.jpgAz Árpád híd margitszigeti lehajtójában kialakított többszintes gyalogos aluljáró a híd északi és déli járdáját köti ma össze a Margitsziget északi részével. Jelenlegi elrendezését a híd 1984-re átadott kiszélesítése kapcsán nyerte el, korábban a meglévő villamosperonokhoz és a déli járda óbudai irányához is volt feljárója, ami a korabeli légifotókon jól megfigyelhető. További érdekessége az aluljárónak, hogy a térszíneket a hídfőn belül rámpákkal hidalja át és eredeti kiépítésében, a '80-as évek átépítéséig akadálymentes feljáratok voltak az északi és déli járdákhoz is. Az átépítés után a déli feljárót rövidítették, így lépcsősort építettek be (ezzel együtt az óbudai irányét elbontották). Az északi feljárat ívét is módosították, de itt megmaradt a teljesen akadálymentes lejutás, így az északi járdán kialakított bicikliút is az aluljárón át érhető el.

Árpád híd, Szigeti bejáró - gyalogos aluljáró

Margit híd, budai hídfő - biciklis alagút

Margit híd, budai hídfő - biciklis alagút

Margit híd, budai hídfő - biciklis alagút

Margit híd 2009-2012 közt zajló felújítása során a budai hídfőben alagutat alakítottak ki a Bem rakparton és Árpád fejedelem úton vezetett bicikliutak összekötésére. A budai hídfőben 2009-ben kezdték az alagút kialakítását. és 2011. szeptemberében nyitották meg a forgalomnak. Az alagút burkolata a Margit híd aluljáróinál a legutolsó felújítás után megszokott zöld-fehér csempeburkolat lett, ami mutatós, de szerintem ehhez az alagúthoz se illik. 

margit-hid_01.jpg

Az alagút bejárata a hídfő déli részén.

Gyáli út - gyalogos aluljáró

Gyáli út - gyalogos aluljáró

Gyáli út - gyalogos aluljáró

A gyáli úti aluljáró a Gyáli út északi és déli részét köti össze a Ferencvárosi vasútállomás keleti váltókörzete alatt, írtam volna anno, ha nem mostanság fotóztam volna itt. Megépüléséről szokás szerint semmilyen információm nincs, az ilyen létesítményekről semmit se lelni. A területről elérhető legrégebbi 1973-as légifotón már szerepel, valószínűleg sokkal korábbi létesítmény. Ahogy a fotókon nézem, a közúti átjáró már a '70-es években lezárt volt, így az egyetlen átjutás régóta az aluljáró, mely az utóbbi évtizedekben a környék bicikliút hálózatának is a része. 

Gyáli út - gyalogos aluljáró

Dombóvári út - gyalogos aluljáró

Dombóvári út - gyalogos aluljáró

Dombóvári út - gyalogos aluljáró

A Dombóvári út és a Rákóczi híd felhajtójának a kereszteződése alatt épült ki egy gyalogos aluljáró, amely a Neumann János utca, Infópark, 1-es villamos megállója felől  – korábban építésekor még gyakorlatilag a semmi felől –  vezet át a Dombóvári út túloldalára a BudaPart-hoz – korábban építésekor még gyakorlatilag a semmi felé, egy sehova se vezető keresztutca két oldalára (ma már Buda-part tér) és a Dombóvári út kelet felé tartó járdájához.

Megépüléséről konkrét dátumot nem tudok, de a Lágymányosi híd budai úthálózatának a kiépüléséhez köthető, korábban a szerémi úti párjával együtt 1995-ös dátumot tudtam erről az aluljáróról. A környékről elérhető 1996-os légifotón még nyoma sincs se az aluljárónak, se a Dombóvári útról nyíló, semmibe vezető keresztutcának, s a Dombóvári út keleti része is még csak épülőben van ekkor. Valószínűleg az ezt következő időszakban épült meg, ahogy a környék úthálózata is fokozatosan bővült.

Kiépülésekor a Neumann János utca irányából a vasúti híd alatt egy szokatlanul széles rámpával épült meg az aluljáró és a Dombóvári út déli részére még három kijárata vezetett, kettő ebből közvetlen a semmibe vezető keresztutca két oldalára. Gyakorlatilag már a '90-es években teljesen akadálymentesen épült meg, a keresztutcához rámpán is fel lehetett jutni, azonban a BudaPart építése során az akadálymentességét felszámolták, s két déli kijáratát is elbontották, köztük az akadálymentességet biztosító rámpát is. Eredeti kialakítása jól megfigyelhető a Google Maps legutóbbi műholdfelvételén, bár ha évekkel később olvasod ezt valószínűleg már új műholdkép látható a linken. Street view-ra váltva a környék pl. 2011-es utcaképe jól mutatja a déli kijáratok eredeti kiépítettségét és a kis keresztutcát is.

Átépítése előtti állapotáról sajnos nincs értékelhető fotóanyagom, az elmúlt 10-15 évben többször jártam lenn, de minden alkalommal leginkább az ott lakó hajléktalanokkal való konfrontálódásig jutottam, nem vették jó néven, ha valaki bement a "lakásukba" fotózni – bár ha belegondolunk, fordított helyzetben valószínűleg nem sokan örülnénk ennek. Ez az aluljáró, mivel a semmi közepén, pontosabban a semmi alatt épült ki a '90-es években s azóta az elmúlt 1-2 évig semmi se volt ott, gyakorlatilag egy állandósult hajléktalanszálló lett, ahol fedett helyen, világítással viszonylag nyugalomban tudtak élni. 

Mivel viszonylag ritkán járok a környéken, s a fent leírt okok miatt fotózását se terveztem sokáig, így átépítésének a pontos dátumát csak tippelni tudom. A BudaPart projekt építkezése 2018-ban már zajlott és a Street view 2019-es képein az aluljáró már le volt zárva, déli feljárói elbontva így évekig zárva lehetett az építkezés miatt. Valószínűleg az átépített aluljárót 2019 év végén, az első ütem átadása kapcsán nyithatták meg a Buda-part térrel együtt. Átépítése során a Dombóvári út keleti járdájára felvezető lépcsőt és a dél felé felvezető rámpát elbontották. Harmadik déli kijáratát ~ 15 méterrel délebbre helyezték egy újonnan épített rövid oldalfolyosó révén.

Dombóvári út - gyalogos aluljáró

Erzsébet híd budai hídfő - gyalogos aluljáró

Erzsébet híd budai hídfő - gyalogos aluljáró

Erzsébet híd budai hídfő - gyalogos aluljáró

Az Erzsébet híd budai hídfőjébe épített aluljáró a Rácz fürdőt és a Tabánt köti össze a híd lehajtója alatt. Építése az "új" Erzsébet híd budai lehajtójához kapcsolódott, s azóta újrafestésein kívül lényegében változatlan. Az aluljáró igen széles folyosója lehetővé teszi, hogy egy bicikliutat is átvezessenek benne, a két biciklisáv mellett ugyanakkora hely marad a gyalogosforgalomnak is.

Állandó világítása nincs, rövid hossza lehetővé teszi, hogy nappal világítás nélkül is használható legyen, az aluljáróban lévő világítást a közvilágítással együtt kapcsolják fel.

Erzsébet híd budai hídfő - gyalogos aluljáró

Az aluljáró folyosója a Rácz fürdő felé nézve, a Duna felőli oldalán a bicikliúttal.

Erzsébet híd budai hídfő - gyalogos aluljáró

Erzsébet híd budai hídfő - gyalogos aluljáró

Az aluljáró folyosója a Tabán irányába, háttérben a Döbrentei térrel.

Budafok vasúti megállóhely - "déli" gyalogos aluljáró

Budafok vasúti megállóhely - "déli" gyalogos aluljáró

Budafok vasúti megállóhely - "déli" gyalogos aluljáró

Budafok vasúti megállóhely északi, a Városház tér vonalában elhelyezkedő forgalmasabb aluljáróján túl a megállóhely déli részén is található egy rövid és immár részben átépített aluljáró a középperontól vezetve a Mária Terézia utca déli részéhez. Eredetileg a felvételi épület mellöl, a peronról vezetett le egy lépcsősor ebbe a keskeny folyósba és a középperonra szintén lépcsőn lehetett feljutni. Az egykori felvételi és üzemi épületek bontása 2017 nyarán kezdődött, ekkor már használhatatlan volt a déli aluljáró, mivel a középperon átépítésekor a feljáró megszűnt és csak egy befejezetlen liftaknába végződött. A középperon átépítése 2012-ben a 40a vasútvonal Kelenföld - Tárnok szakaszának kétvágányúsítása kapcsán zajlott. Használhatóvá tétele az eredeti épületek helye mellett épült "zarándokház" építésével valósult meg 2020 nyarára.

Kővirág sor / Szerelmey Miklós utca - gyalogos aluljáró

Kővirág sor / Szerelmey Miklós utca - gyalogos aluljáró

Kővirág sor / Szerelmey Miklós utca - gyalogos aluljáró

Az aluljáró a 30a és 40a vasútvonal alatt köti össze a Kővirág sort és a Szerelmey Miklós utcát a Tomaj utca gyalogos meghosszabbításaként. A vasútvonal Kelenföld és Albertfalva közti közös szakasza alatti gyalogos átkötésként épült a vasútvonal 2012-ben kezdődött négyvágányúsítása kapcsán, korábban nem volt itt gyalogos átkelés.

Kővirág sor / Szerelmey Miklós utca - gyalogos aluljáró

Az aluljáró egyszerű folyosója a Kővirág sor felé nézve, balra akadálymentes nyitott feljáróval.

Kővirág sor / Szerelmey Miklós utca - gyalogos aluljáró

Kővirág sor / Szerelmey Miklós utca - gyalogos aluljáró

Kővirág sor / Szerelmey Miklós utca - gyalogos aluljáró

Az aluljáró a Szerelmey Miklós utca felé nézve, szintbeli kijárattal az utcához.

Lánchíd, pesti hídfő - gyalogos aluljáró

Lánchíd, pesti hídfő - gyalogos aluljáró

Lánchíd, pesti hídfő - gyalogos aluljáró

A Lánchíd pesti hídfőjénél lévő aluljáró valójában csak egy rövid kis alagút, mely a Széchenyi István térhez felvezető két lécső vonalában köti össze a rakpartok gyalogos forgalmát a hídfő alatt. Vele párhuzamosan fut a közút és a villamosvonal aluljárója is. Mindhárom aluljáró az 1930-as évek végén épült a pesti hídfőnél. A gyalogosforgalom egyszerű, félköríves alagútja valószínűleg 1973-ban utólagosan üvegmozaik burkolatot kapott a Budai Váralagút felújításával párhuzamosan. Igaz, erre konkrét adat sehol sincs, de ugyanazt a burkolatot használták itt is, mint a Váralagútnál, s a '70-es években elég divatos volt a mozaik használata. A közeljövőben induló Lánchíd és kapcsolódó műtárgyainak felújítása kapcsán akár el is tűnhet ez a mozaik burkolat. Úgy gondolom, hogy a Margit híd aluljáróihoz hasonlóan a századelős "Kisföldalatti stílust" veszik elő, ami szerintem nem igazán illik egyik híd aluljárójához sem. Ha lesz felújítás érdekes lesz újra megnézni ezt a helyet.

Lánchíd, pesti hídfő - gyalogos aluljáró

A rövidke, félköríves alagút dél felé nézve.

Lánchíd, pesti hídfő - gyalogos aluljáró

Az alagút jellegzetes, kék és fehér üvegmozaik burkolata...

Lánchíd, pesti hídfő - gyalogos aluljáró

...bár számos helyen már hiányos.

Lánchíd, pesti hídfő - gyalogos aluljáró

Lánchíd, pesti hídfő - gyalogos aluljáró

A rövidke, félköríves alagút észak felé nézve.

Százhalombatta vasútállomás - gyalogos aluljáró

Százhalombatta vasútállomás - gyalogos aluljáró

Százhalombatta vasútállomás - gyalogos aluljáró

A 40a vasútvonal átépítéséhez kapcsolódóan épült át teljesen Százhalombatta vasútállomás, s ehhez kapcsolódóan épült meg az állomás aluljárója, amely az állomásépület vonalában köti össze az újonnan kialakított peronokat. Az állomást 2019 szeptemberében adták át, az itt szereplő fotókat október végén készítettem. Az átadás után itt is befejezetlen maradt az aluljáró, mint Nagytétény-Diósd vagy Háros állomásokon, de legalább burkolatok és tájékoztató táblák terén jobban állt a százhalombattai. Teljes befejezése után valószínűleg ide is visszalátogatok egyszer még.

Százhalombatta vasútállomás - gyalogos aluljáró

Az aluljáró állomásépület melletti feljárója az 1-es és a 2-es vágányok peronjához, valamint a Városkapu út felé a parkolókhoz és a buszmegállókhoz.

Százhalombatta vasútállomás - gyalogos aluljáró

Az állomásépület melletti kijárat feljárója.

Százhalombatta vasútállomás - gyalogos aluljáró

Az előbbi kijárattal szembeni liftakna még üresen, elburkolva. 

Százhalombatta vasútállomás - gyalogos aluljáró

Az aluljáró hosszú folyosója az 1-es és 2-es vágány kijárata felől nézve.

Százhalombatta vasútállomás - gyalogos aluljáró

Az egyik középperon, azaz a 4-es, az 5-ös és a 6-os vágányok kijárata.

Százhalombatta vasútállomás - gyalogos aluljáró

Százhalombatta vasútállomás - gyalogos aluljáró

A 4-es, az 5-ös és a 6-ös vágányok feljárója.

Százhalombatta vasútállomás - gyalogos aluljáró

Százhalombatta vasútállomás - gyalogos aluljáró

Az aluljáró folyosója a 4-es, az 5-ös és a 6-os vágányok kijárata felől nézve az állomásépületi kijárat felé...

Százhalombatta vasútállomás - gyalogos aluljáró

...és az előbbi kijárat üres liftaknája, szintén elburkolva.

Százhalombatta vasútállomás - gyalogos aluljáró

Az aluljáró folyosója tovább a másik peron felé, a 7-es és a 8-as vágányokhoz. 

Százhalombatta vasútállomás - gyalogos aluljáró

A 7-es és a 8-as vágány kijárata.

Százhalombatta vasútállomás - gyalogos aluljáró

Feljáró a második szigetperonhoz, azaz a 7-es és a 8-as vágányhoz.

Százhalombatta vasútállomás - gyalogos aluljáró

A második peronhoz tartozó szintén üres liftakna a feljáróval szemben.

Százhalombatta vasútállomás - gyalogos aluljáró

Az aluljáró folyosója a 7-es és 8-as vágányoktól az állomásépület felé nézve.

Angyalföld vasútállomás - gyalogos aluljáró

Angyalföld vasútállomás - gyalogos aluljáró

Angyalföld vasútállomás - gyalogos aluljáró

Az esztergomi vasútvonal felújításához kapcsolódva épült át Angyalföld vasútállomás vágányhálózata 2017-ben és ehhez kapcsolódóan épült ki az állomás gyalogos aluljárója. Az aluljárót a béke utcai közlekedési kapcsolatok miatt közvetlen a béke utcai közúti aluljáró mellé építették be, s kötötték össze a két műtárgyat átjárókkal. 

Angyalföld vasútállomás - gyalogos aluljáró

Az aluljáró átjárója az utcaszintre, azaz a -2.-es szintre a béke utcai aluljáró felől nézve.

Béke utca - közúti aluljáró

Béke utca - közúti aluljáró

Béke utca - közúti aluljáró

Újpest és Angyalföld határán, az Angyalföld vasútállomás alatt épült ki az 1950-es években a két kerületet összekötő Béke utca közúti aluljárója. Az építésekor eléggé nagyszabású építmény volt, két útpályával, hozzá kapcsolódó gyalogosjárdákkal és elkülönített villamospályával épült ki. Az aluljáróhoz építése óta nyúltak jelentős mértékben, csak az Angyalföld vasútállomás felújításához kapcsolódóan kiépült aluljárónak alakítottak ki két bejáratot 2017-ben.

Béke utca - közúti aluljáró

Az Újpest felé haladó útpálya észak felé, azaz Újpest felé nézve.

Rézvirág utca - gyalogos aluljáró

Rézvirág utca - gyalogos aluljáró

Rézvirág utca - gyalogos aluljáró

A Rézvirág utcánál található aluljáró a 80-as vasútvonal alatt köti össze a Jászberényi és a Keresztúri utat, az utca folytatásaként. Kiépülésekor az itt még zsákutcaként végződő Keresztúri út gyalogos forgalmát kötötte be a Budapesti Tejipari vállalat itt állt gyárától a jászberényi úti buszmegállók felé.

Rézvirág utca - gyalogos aluljáró

Az aluljáró egyszerű folyosójának látképe a Keresztúri út felé nézve.

Lehel tér / Gogol utca - gyalogos aluljáró

Lehel tér / Gogol utca - gyalogos aluljáró

Lehel tér / Gogol utca - gyalogos aluljáró

A lehel téri aluljárók északi tagja, összekötve a Gogol és a Bulcsú utcát a Váci út alatt a Lehel Csarnokkal, valamint a metróállomás északi kijárata is ide nyílik.

A Lehel téren lévő három aluljárót a BKK egy objektumnak kezeli, ezek közül a Gogol utcánál lévő északi és villamos végállomásnál lévő középső aluljáró fizikailag is egy építmény a köztes metróállomás révén. A kijáratok betűjelzésénél is a gogol utcait tekinti a kezdőpontnak, s a legdélebben lévő, csanádi utcai aluljáró a végpont. 

Lehel tér / Gogol utca - gyalogos aluljáró

Az aluljáró látképe a Lehel Csarnok felé nézve, jobbra a metróállomáshoz vezető rövid szakasszal. A csarnok megépülése óta a piac aluljárórésze és az aluljáró kapcsolata átépült a Penny Market beköltözésekor.

Budaörsi út / Villányi út - gyalogos aluljáró

Budaörsi út / Villányi út - gyalogos aluljáró

Budaörsi út / Villányi út - gyalogos aluljáró

A BAH-csomópont déli részén, a Villányi út kereszteződésénél köti össze a Budaörsi út két oldalát az itt található aluljáró. Az egyszerű folyosó csak a Budaörsi út alatti átjutást szolgálja, feljutást biztosítva az útpálya mindkét oldalára.

Budaörsi út / Villányi út - gyalogos aluljáró

A jellegzetes sárga csempékkel burkolt folyosó feljárója a Budaörsi út és a Villányi út kereszteződéséhez vezetve, a villamosmegállók felé.

Barosstelep, Bartók Béla út - gyalogos aluljáró

Barosstelep, Bartók Béla út - gyalogos aluljáró

Barosstelep, Bartók Béla út - gyalogos aluljáró

Barosstelep megállóhelynél lévő aluljáró könnyen azonosítható a megállóhely létesítéséhez kapcsolódó beruházásnak, viszont sokkal korábbi, az M0-s autópálya déli szektorának kiépülésekor létesült, az építkezés kapcsán kettévágott Bartók Béla út gyalogos összekötésére. Az elmúlt szűk 30 év során az aluljáró autópálya és vasút közti hosszú, nyitott szakasza többször módosult, egyrészt feljáró épült a 2007-ben létesített Barosstelep megállóhelyhez, másrészt az M0-s déli szektorának bővítésekor az aluljáró hosszú nyílt szakaszát befedték. 

Barosstelep, Bartók Béla út - gyalogos aluljáró

Az aluljáró déli, építéskori állapotában maradt folyosója, s kijárata a Bartók Béla út déli szakasza felé.

Nagytétény-Diósd vasútállomás - gyalogos aluljáró

Nagytétény-Diósd vasútállomás - gyalogos aluljáró

Nagytétény-Diósd vasútállomás - gyalogos aluljáró

Háros vasútállomáshoz hasonlóan a több mint egy évig tartó Háros - Érd felső vonalszakasz felújítása során épült át Nagytétény-Diósd vasútállomás vágányhálózata is, és az új középperonhoz kapcsolódóan épült az állomás aluljárója. Az aluljáró az állomásépület mellől vezet át a középperonhoz.

A vasútforgalom 2019. áprilisától megindult, de Nagytétény-Diósd állomás környezete (parkolók, gyalogosjárdák, bevezető útszakasz) sem készült még el, s az aluljáró is félkész állapotban van, burkolatmentes, nyers betonfelületekkel és lezárt liftaknákkal adták át ezt is a forgalomnak. Valószínűleg egy későbbi időpontban fejezik majd be a másikkal egyetemben.

Nagytétény-Diósd vasútállomás - gyalogos aluljáró

Háros vasútállomás - gyalogos aluljáró

Háros vasútállomás - gyalogos aluljáró

Háros vasútállomás - gyalogos aluljáró

A 2018. februárjától több mint egy évig tartó Háros - Érd felső vonalszakasz felújítása során épült át Háros vasútállomás vágányhálózata, s az új peronokhoz kapcsolódóan épült az állomás aluljárója. Az aluljáró a buszmegállók vonalában köti össze a két peront, s kijáratot biztosít a Nagytétényi út felé. 

A vasútforgalom 2019. áprilisától megindult ugyan, de az állomás környezete (parkolók, gyalogosjárdák) nem készült még el, s az aluljáró is félkész állapotban van, burkolatmentes, nyers betonfelületekkel és lezárt liftaknákkal adták át a forgalomnak. Valószínűleg egy későbbi időpontban fejezik majd be.

Háros vasútállomás - gyalogos aluljáró

Budafok vasúti megállóhely - gyalogos aluljáró

Budafok vasúti megállóhely - gyalogos aluljáró

Budafok vasúti megállóhely - gyalogos aluljáró

tn.jpgA Budafok megállóhely északi végén elhelyezkedő aluljáró a Mária Terézia utca és Városház tér torkolatától vezet át a megállóhely peronjai és a mellette futó 6-os út alatt. A főút Duna felőli kijáratán túl az állomás két peronjához is feljáratot biztosít. Az aluljáró részben átépült a 30a vasútvonal kétvágányúsítása kapcsán, az újonnan épült 4.-es vágány peronjához kapcsolódó kijáratok építésével, emellett az elmúlt időszakban a 40a vasútvonal felújítása miatt az 1-es vágány peronjának átépítésekor a mária terézia utcai kijárata is megújult. 

A megállóhely déli végén is szolgált az átépítésig egy szűkebb aluljáró a középperonhoz vezetve, mely jelenleg lezárva van az átépítés kapcsán. A peronok liftaknáin túl a mária terézia utcai kijáratához még nem kezdtek hozzá, befejezése az eredeti állomásépület, az un. "Zarándokház" újjáépítésekor várható.

Budafok vasúti megállóhely - gyalogos aluljáró

süti beállítások módosítása