Pesterzsébet vasútállomás - gyalogos aluljáró

Pesterzsébet vasútállomás - gyalogos aluljáró

Pesterzsébet vasútállomás - gyalogos aluljáró

tn2.jpgPesterzsébet vasútállomás aluljárója a Helsinki út - Kossuth Lajos utca kereszteződésénél a Helsinki út lakótelep felőli oldalát köti össze a bevágásban haladó vasúttal, s az állomás területével, valamint a Mediterrán lakópark vasút felőli részeivel. Építése a Helsinki út (korábban Dózsa György út) - Grassalkovich út (korábban Marx Károly út) 1976-1979 közötti fejlesztéséhez köthető, amikor kialakult a ma ismert úthálózat a környéken. Érdekessége, hogy a Belváros, Kispest felől autóbusszal érkezve előbb át kell menni a lakótelep felöli oldalra a zebrán, hogy a föld alatt le lehessen jutni a vasút területéhez. A Soroksár felé vezető útpályához nem épült aluljáró kijárat és az egykori állomásépület gyalogos feljárójának a kapcsolata is valószínűleg megszűnt már ekkora a Helsinki úttal a HÉV-pályát keresztezve. Az állomásépületet a Ferencváros - Soroksár vonalszakasz átépítésekor 1997-ben lebontották.

A helyszín és a post elnevezésénél a köznapi, s a BKK által is használt "vasútállomás" kifejezést használtam az egyszerűség kedvéért. Pesterzsébet ettől függetlenül megállóhelyként funkcionál a magyar vasúthálózaton.

pesterzsebet_01.jpg

Az aluljáró Helsinki út felöli kijárata.

Margit híd, pesti hídfő - gyalogos aluljáró

Margit híd, pesti hídfő - gyalogos aluljáró

Margit híd, pesti hídfő - gyalogos aluljáró

A Margit híd pesti lehajtójában lévő aluljáró a Pozsonyi út - Balassi Bálint utca vonalában köti össze a lehajtó alatt a Jászai Mari tér északi és déli részét. Kialakítása a Margit híd 1935-ben kezdődött szélesítéséhez kapcsolódik, ekkor létesült az azóta már átépült budai hídfő aluljárója és a Szigeti bejárónál azóta megszűnt aluljáró is. A híd 1978-as felújításakor közvetlen mellette épült ki a Jászai Mari tér másik aluljárója (illetve a Margit körút / Frankel Leó út kereszteződésében lévő is), mely a villamosmegálló peronját kötötte össze a körút két oldalával. A a Margit híd 2009-ben kezdődő felújításához kapcsolódva mindkét 1978-ban épült aluljárót megszüntették. A jászai mari téri "új" aluljáró az elbontás helyett új funkciót kapott: üzemi helyiségeket és BKV tartózkodót alakítottak ki benne. A Jászai Mari tér "régi" aluljárója - mint a híd többi, megmaradt aluljárója - "historizáló" csempeburkolatot kapott Kisföldalatti stílusban. Ez a régebbi aluljáró furcsán hat vele, de jobban illik hozzá ez a zöld-fehér csempeburkolat, mint a budai hídfőben lévő társához.

margit-hid_pest_01.jpg

Az aluljáró folyosója a déli irányba nézve.

Margit híd, budai hídfő - biciklis alagút

Margit híd, budai hídfő - biciklis alagút

Margit híd, budai hídfő - biciklis alagút

A Margit híd budai hídfőjében lévő alagút a Dunapart menti északi és déli kerékpárutakat köti össze. Kialakítása a Margit híd 2009-ben kezdődő felújításához kapcsolódik, elkészülte a híd átadása után jóval, 2011. szeptemberében történt meg. Ez az újépítésű alagút - mint a híd többi aluljárója - "historizáló" csempeburkolatot kapott Kisföldalatti stílusban a hídfelújítás során. Talán a zöld-fehér csempeburkolat ehhez a klasszikus alagútformához illik a legjobban.

margit-hid_biciklis_01.jpg

Az alagút a déli irányba nézve.

Margit híd, budai hídfő - gyalogos aluljáró

Margit híd, budai hídfő - gyalogos aluljáró

Margit híd, budai hídfő - gyalogos aluljáró

tn2.jpgA Margit híd budai oldalán a parti nyílás hídfője mögött elhelyezkedő aluljáró a hídfő által kettéválasztott két teret, az Elvis Presley teret és a Gyóni Géza teret köti össze, feljutást biztosítva a villamosmegállókhoz, illetve lejáratot a Margit híd HÉV-állomásra.

Mai alapterületét az 1972 december 23.-án átadott HÉV hosszabbításhoz kapcsolódva nyerte el, amikor az itt lévő egykori aluljárót a HÉV-állomás építése kapcsán teljesen átépítették. A korábbi aluljáró a középperonos villamosmegállóhoz egyetlen feljárattal rendelkezett (a környék '60-as évekbeli légifótóján jól megfigyelhető). A HÉV-állomás építéséhez kapcsolódóan a budai hídfői villamosmegállók átépültek oldalperonosra, s ehhez kapcsolódva két feljárat vezet a peronokhoz. 1972-re egy sokkal tágasabb, modern aluljáró épült ki, mely a két térrész felé üvegfallal lett leválasztva (lásd itt a 41. oldalon), azóta a Margit híd 2009-ben kezdődő felújításához kapcsolódva az "eredeti", '70-es évekbeli jellegét elvesztette. A hídfelújítás nyomán az üvegfalakat elbontották, helyette 1-1 boltíves bejáratott kapott, emellé hozzá nem illő, "historizáló" csempeburkolattal látták el a Kisföldalatti stílusában - ami abszolút nem illik történelmileg sem a hídhoz, se egy '70-es években megépült modern aluljáróhoz. Összességében egy tiszta és rendezett aluljáró lett, de mint a hídhoz tartozó összes, megmaradt aluljáró ugyanazt a zöld-fehér csempés, egyhangú képet mutatja.

margit-hid_buda_01.jpg

Az aluljáró déli kijárata, a háttérben a Bem rakpart.

süti beállítások módosítása