Budapest legidősebb aluljárójaként ismert alagút a Bajza és a Bulcsú utca vonalát köti össze nemrég befejeződött felújítása óta immár gyalogos- és kerékpáros útvonalként is.
Ennek az alagútnak az építése, ahogyan a Ferdinánd híd elődjének is a Nyugati pályaudvar építéséhez kötődik. A pályaudvar 1875-77-es építkezéséhez kapcsolódóan a pályaudvar mögött lévő vasúti területeken való három átkelés megépítésére is pert nyert a főváros az Osztrák Államvaspálya Társasággal szemben, így épült meg 1874-re a Ferdinánd híd boltíves elődje, a mai Bajza - Bulcsú utca vonalában átvezető gyalogos aluljáró és az egykori Aréna út, mai Dózsa György út aluljárójának a szűkebb, kisebb elődje is.
Az alagút szerkezete, boltíves falazata majd' 150 évvel ezelőtti megépülte óta teljesen változatlan. A 2021-ben kezdődött felújításáig egy lemezekkel lezárt közműalagút futott végig a hosszú folyosón, melyet 1897-ben építettek. A tavaly kezdődött felújítás során ez a közműalagút eltűnt, az alagút világítását kicserélték, új útburkolatot kapott mind az alagút, mind a felhajtói, hogy zavartalan lehessen benne a biciklis forgalom (gyakorlatilag a néha arra tévedő egy-egy gyalogos kárára). Az eredetileg tervezett 2021. év végi átadása 2022. március végére tolódott, így az aktuális választási kampány részeként egy-egy politikus is kihasználta a "régi-új" alagút átadását.
Az aluljáró régi, klasszikus, boltíves bejárata a Bajza utca felől. A felújítás során az egykori macskaköves feljárók megújítására is figyeltek.
A Bajza utca felé vezető kijárat.
Az igen hosszú, 188 méteres alagút a Bulcsú utca felé nézve. Hosszával ma már nem kiemelkedő, hisz számos 200 méternél is hosszabb aluljáró létesült Budapesten.
Az aluljáró új aszfaltburkolatot kapott teljes hosszában számomra értelmezhetetlen burkolati jelekkel. A dizájnon kívül további funkcióját nem tudom.
Az eredeti, közel 150 éves falazat megújulva.
Az alagút visszanézve a Bajza utca felé.
További mintázatok az aszfalton...
...a teljesség igénye nélkül.
Körülbelül félúton ismét visszatekintve a Bajza utca irányába...
és a másik irányba a Bulcsú utca felé.
Egy klasszikus beugró elfalazva. Ez illene is ide, ha vasúti alagútról lenne szó. Egykori funkcióját szintén nem sejtem.
Az alagút bulcsú utcai kijárata.
Visszanézve a hosszú alagútba a Bulcsú utcától.
A bulcsú utcai bejárata az alagútnak.