Budapest legidősebb aluljárójaként ismert alagút a Bajza és a Bulcsú utca vonalát köti össze nemrég befejeződött felújítása óta immár gyalogos- és kerékpáros útvonalként is.
Ennek az alagútnak az építése, ahogyan a Ferdinánd híd elődjének is a Nyugati pályaudvar építéséhez kötődik. A pályaudvar 1875-77-es építkezéséhez kapcsolódóan a pályaudvar mögött lévő vasúti területeken való három átkelés megépítésére is pert nyert a főváros az Osztrák Államvaspálya Társasággal szemben, így épült meg 1874-re a Ferdinánd híd boltíves elődje, a mai Bajza - Bulcsú utca vonalában átvezető gyalogos aluljáró és az egykori Aréna út, mai Dózsa György út aluljárójának a szűkebb, kisebb elődje is.
Az alagút szerkezete, boltíves falazata majd' 150 évvel ezelőtti megépülte óta teljesen változatlan. A 2021-ben kezdődött felújításáig egy lemezekkel lezárt közműalagút futott végig a hosszú folyosón, melyet 1897-ben építettek. A tavaly kezdődött felújítás során ez a közműalagút eltűnt, az alagút világítását kicserélték, új útburkolatot kapott mind az alagút, mind a felhajtói, hogy zavartalan lehessen benne a biciklis forgalom (gyakorlatilag a néha arra tévedő egy-egy gyalogos kárára). Az eredetileg tervezett 2021. év végi átadása 2022. március végére tolódott, így az aktuális választási kampány részeként egy-egy politikus is kihasználta a "régi-új" alagút átadását.

Az aluljáró régi, klasszikus, boltíves bejárata a Bajza utca felől. A felújítás során az egykori macskaköves feljárók megújítására is figyeltek.

A Bajza utca felé vezető kijárat.

Az igen hosszú, 188 méteres alagút a Bulcsú utca felé nézve. Hosszával ma már nem kiemelkedő, hisz számos 200 méternél is hosszabb aluljáró létesült Budapesten.

Az aluljáró új aszfaltburkolatot kapott teljes hosszában számomra értelmezhetetlen burkolati jelekkel. A dizájnon kívül további funkcióját nem tudom.

Az eredeti, közel 150 éves falazat megújulva.

Az alagút visszanézve a Bajza utca felé.

További mintázatok az aszfalton...

...a teljesség igénye nélkül.




Körülbelül félúton ismét visszatekintve a Bajza utca irányába...

és a másik irányba a Bulcsú utca felé.

Egy klasszikus beugró elfalazva. Ez illene is ide, ha vasúti alagútról lenne szó. Egykori funkcióját szintén nem sejtem.



Az alagút bulcsú utcai kijárata.

Visszanézve a hosszú alagútba a Bulcsú utcától.

A bulcsú utcai bejárata az alagútnak.
