Közvágóhíd - gyalogos aluljáró

Közvágóhíd - gyalogos aluljáró

Közvágóhíd - gyalogos aluljáró

tn.jpgAz 1-es villamos közvágóhídi megállójához kapcsolódva két aluljáró vezeti át a gyalogosforgalmat a perontól a környékbeli utcákhoz. A keleti, Soroksári út felőli forgalmasabb aluljáró a peront köti össze a híd lehajtóinak a soroksári úti torkolataival, a nyugati, Dunapart, Csepeli HÉV felőli aluljárója a peron gyalogosforgalmát vezeti ki a MÜPA előtti szervizútra.

Az ittlévő aluljárók az egykori nevén Lágymányosi híd (ma Rákóczi híd) 1995-ös átadásakor elfalazva már be lettek építve a hídra vezető töltésbe (a Duna felőli aluljáró kivezetése 1996-os légifotón jól látható), ugyanilyen küllemben a Gubacsi út torkolatában 1995-re már átadott is volt harmadik társuk. A villamosmegállók aluljáróinak megnyitására és teljes körű befejezésükre az 1-es villamos 2001-re átadott Lágymányosi hídhoz való hosszabbításáig kellett várni. Az 1-es villamos Rákóczi hídon való átvezetésére 2014-ben megindult2015-re átadott építkezéshez kapcsolódva a Soroksári út felőli aluljáró eredetileg lépcsős feljáróját teljesen átépítették, akadálymentes rámpát alakítottak ki a peronhoz. Hozzá kapcsolódva a Soroksári út feletti felüljáró alatt további rámpát alakítottak ki a villamosmegálló akadálymentes elérése miatt.

Ha csak a nevezéktant boncolnánk még kicsit, akkor "Közvágóhíd - gyalogos aluljáró" néven két különböző aluljárót lehetne érteni. A mai, a villamosmegállóról elnevezett aluljáró korábban az itt lévő Lágymányosi híd villamosvégállomáshoz kapcsolódva hasonló néven is nevezhető lenne. A híd Rákóczi hídra való nevezése után és a BKK csomóponti elnevezési logikájához kapcsolódva a villamosvégállomás(megálló) át lett nevezve Közvágóhídra, hasonlóan a HÉV- és a 2-es, 24-es villamosvégállomás nevéhez. Korábban a Kvassay Jenő út  - Soroksári út torkolatában is volt egy aluljáró, amely a Kvassay Jenő út alatt vezette át a gyalogosforgalmat a HÉV- és villamosvégállomás között (korabeli légifotón jól megfigyelhető). Eredetileg a közvágóhídi aluljáró elnevezés alatt ezt a Kvassay Jenő út 2006-os kiszélesítésekor megszüntetett aluljárót lehet(ne) érteni.

Soroksári út felőli aluljáró

kozvagohid_01.jpg

Az aluljáró keresztfolyosója észak felé nézve.

Ferdinánd híd - gyalogos aluljáró

Ferdinánd híd - gyalogos aluljáró

Ferdinánd híd - gyalogos aluljáró

tn.jpgA Ferdinánd híd podmaniczky utcai lehajtói közt a híd északi és a déli gyalogosjárdáit egy-egy rövid, a felhajtók útpályája alatt átvezető aluljáró-folyosó köti össze a Podmaniczky utcával a Szív utca vonalában.

A Ferdinánd híd története szorosan összefügg a Nyugati pályaudvaréval. A pályaudvar 1875-77-es építkezéséhez kapcsolódóan a pályaudvar mögött lévő vasúti területeken való három átkelés megépítésére is pert nyert a főváros az Osztrák Államvaspálya Társasággal szemben, így épült meg 1874-re a Ferdinánd híd boltíves elődje, a mai Bajza - Bulcsú utca vonalában átvezető gyalogos aluljáró és az egykori Aréna út, mai Dózsa György út aluljárójának a szűkebb, kisebb elődje is. A Ferdinánd híd mai formáját és a lehajtók alatt átvezető aluljáróját az 1942-es átépítésekor kapta, amikor az eredeti boltíves hidat a mai vasbeton hídra cserélték. Az aluljáró világítása is az elmúlt pár évben került felújításra, előtte hosszú évekig, évtizedig teljes sötétségbe burkolózott az aluljáró éjszakánként.

ferdinand-hid_01.jpg

Az aluljáró dupla bejárata a Podmaniczky utca felől nézve. A bejáratot egy női szobor díszíti, őrzi.

Szentlélek tér - gyalogos aluljáró

Szentlélek tér - gyalogos aluljáró

Szentlélek tér - gyalogos aluljáró

Az Árpád híd budai hídfőjében kialakított aluljáró a hídfőtől északra fekvő Szentlélek teret köti össze déli oldalon elhelyezkedő Serfőző utcával, s feljutást biztosít az 1-es villamos megállójához is. Az aluljáró elrendezése a BKK aktuális csomóponti térképén jól látható.

Az Árpád híd építésekor a budai hídfő már a II. világháborút előtt kiépült és az 1984-re átadott hídszélesitésig lényegesen nem változott. A hídfőben található aluljáró elrendezésében az 1930-as évek terveit őrzi, az egykori oldalperonos villamosmegállókhoz vezető kettős feljárók folyosóival, mely régi légifotókon jól megfigyelhető. A híd '80-as évekbeli szélesítésekor az új középperonos villamosmegállóhoz adaptálták a feljárókat, a két oldalfolyosót összenyitva épült ki a középperonhoz vezető új feljáró. További átalakításként az 1-es villamosvonal 2013/14-es felújításakor a megállóhoz vezető lift és a lifthez vezető hosszú rámpa épült meg.

szentlelek-ter_01.jpg

Az aluljáró főfolyosója észak felé, a Szentlélek tér irányába nézve. A lifthez vezető hosszú rámpa utólag a gyengébb forgalmú serfőző utcai irányba épült be.

süti beállítások módosítása