Underpass

  • Aluljáró
  • Felüljáró
  • Underpass map
  • 500 px / Underpass

Kerületek

I.  II.  III.  IV.  V.  VI.  VII.  VIII.  IX.  X.  XI.  XII.  XIII.  XIV.  XV.  XVI.  XVII.  XVIII.  XIX.  XX.  XXI.  XXII.  XXIII. 

Települések

Budapest (44) Érd (1) Pusztaszabolcs (1) Százhalombatta (1) Székesfehérvár (2) Szentendre (1) Tárnok (1)

Egyéb

Göncz Árpád városközpont - gyalogos aluljáró

Göncz Árpád városközpont - gyalogos aluljáró

›
Göncz Árpád városközpont - gyalogos aluljáró

2022/7/26 : Eurobus Online Szólj hozzá!

tn.jpgGöncz Árpád városközpont, azaz korábbi nevén a metróállomásról elnevezett Árpád híd csomópontja háromszintű kereszteződésként épült ki a 3-as metró Élmunkás tér (Lehel tér) - Árpád híd szakaszának 1984-es átadásával. A csomópont aluljárószintje a metróállomást fogja közre keleti és nyugati oldalról, a két folyosó között az átjutást a metróállomás északi és déli végénél a metróalagút alatt átvezetett összekötőfolyosók biztosítják. A két főfolyosó a metróállomás elérésén túl az 1-es villamos megállóit, a csomópont négy fő gyalogosirányát (Nyugdíjfolyósító, József Attila Színház, Árpád híd autóbusz-állomás, Dagály utcai lakótelep) is összeköti. 

Az aluljáró akadálymentesítése csak részben megoldott, kiépülésekor 1984-ben nem épültek rámpák. Az 1-es villamos legutolsó, 2014-re elkészült felújításakor a két villamosmegállóhoz liftek kerültek beépítésre és az Óbudai irányú villamosmegálló a Teve utca vonalában gyalogátkelőhelyen is megközelíthető, de a két főfolyosó közötti akadálymentes átjárás ekkor nem - és azóta sem - épült ki. A nyugati főfolyosó autóbusz-állomáshoz vezető kijárata az  Agora Budapest ingatlanfejlesztéshez és a 3-as metró felújításának első üteméhez kapcsolódóan épült át akadálymentesre 2019-re. Az aluljáró elrendezése a BKK aktuális csomóponti térképén jól látható.

Nevezéktan: A csomópont és minden ehhez kapcsolódó létesítménye a csomóponttól közel 800 méterre, azaz 1 villamosmegállónyira fekvő Árpád hídról kapta a nevét, ami elsőre kissé talán zavaró, de az elmúlt szűk 40 év alatt teljesen megszokottá vált. A csomópontot 2016. szeptember 27.-vel nevezte át a XIII. kerület, ekkor még nem volt semmilyen kihatással a környék közlekedési létesítményeire, a busz- és villamosmegállókra, metróállomásra és az autóbusz-állomásra. Az itt található Göncz Árpád szobrot 2018. októberében avatták fel. A metrófelújítás első szakasza 2019. március 30.-án lett átadva, de ekkor még marad a metróállomás - s ehhez kapcsolódóan minden közlekedési létesítmény - neve az Árpád híd. Az új városvezetés kapcsán lett átnevezve mégis a metróállomás, s ehhez kapcsolódóan a BKK megállók is 2020. január 31.-el, ám a Volánbusz autóbusz-állomása maradt a jól megszokott Árpád híd néven azóta is.

A nyugati, Kőbánya-Kispest irányú főfolyosó

goncz-arpad-vkp_01.jpg

Az aluljáró "E" jelzésű kijárata az Árpád híd autóbusz-állomás és az Agora Budapest felé. Az akadálymentes feljutást egy utólag beépített rámpa biztosítja, a kijárat lépcsősora gyakorlatilag maradt az eredeti szélességében.

goncz-arpad-vkp_02.jpg

goncz-arpad-vkp_03.jpg

A nyugati főfolyosó észak felé nézve az "E" kijárattól, jobbra a déli összekötő-folyosó.

goncz-arpad-vkp_04.jpg

A déli összekötő-folyosó bejárata. 

goncz-arpad-vkp_05.jpg

A mozgólépcsős haladási irány itt keletről nyugat felé lett átállítva. Aki mozgólépcsőn szeretne átjutni az "újpesti" oldalra, egy nagyot kell kerülnie a másik összekötő folyosó felé.

goncz-arpad-vkp_06.jpg

goncz-arpad-vkp_07.jpg

A főfolyosó az összekötő-folyosótól az autóbusz-állomás, Agora Budapest felé nézve.

goncz-arpad-vkp_08.jpg

Az aluljáró számos, utólagosan kialakított üzletsorának az egyike az összekötő-folyosótól indulva. A '90-es évek végi, 2000-es évek gyakorlata alapján a folyosó alapterületéből elvéve alakították ki az üzleteket.

goncz-arpad-vkp_09.jpg

A főfolyosó észak felé nézve az összekötő-folyosótól. Az utólagosan kialakított üzletek jól kivehetők.

goncz-arpad-vkp_10.jpg

A metróállomás bejárata mellett a Magyar Posta egyik csomagautomatája.

goncz-arpad-vkp_11.jpg

Az üzletsor egy-egy része kész csoda, hogy elvegetált 2022-ig, ami nem gyorskaja, ital, dohány vagy "kínai bolt" az ma már nem él meg egy-egy ilyen helyen.

goncz-arpad-vkp_12.jpg

Az aluljáró főfolyosója az autóbusz-állomás, Agora Budapest felé nézve a metróállomás mellől.

goncz-arpad-vkp_13.jpg

A metróállomás bejáratával szemben az 1-es villamoshoz vezető "F" kijárat, valamint az ide elhelyezett BKK automaták.

goncz-arpad-vkp_14.jpg

Az év eleji automata felszámolást itt csak négyből három automata élte túl.

goncz-arpad-vkp_15.jpg

Az 1-es villamos peronjához vezető "F" kijárat, mely a legutolsó felújításkor részben átépült, a peronhoz vezető lift a kijárat mellé épült be utólagosan.

goncz-arpad-vkp_16.jpg

Az 1-es villamos peronjához vezető lépcsősor és az eredeti '80-as évekbelihez képest már egy "új" mozgólépcső.

goncz-arpad-vkp_17.jpg

goncz-arpad-vkp_18.jpg

Az 1-es villamos peronjához vezető, utólagosan kialakított lift.

goncz-arpad-vkp_19.jpg

A metróállomás Kőbánya-Kispest irányú bejárata. Az eredeti füstüveg-gombos üvegajtók már a múlté, a jelenlegi metrófelújításkor szinte minden állomásra ezeket a rácsos rolókat építik be.

goncz-arpad-vkp_20.jpg

goncz-arpad-vkp_21.jpg

A metrófelújítás aktuális szakaszához kapcsolódva ezen a metróállomáson "alszik" egy szerelvény.

goncz-arpad-vkp_22.jpg

Az 1-es villamoshoz vezető kijárat mellett néhány '80-as években kialakított, azóta már többszörösen funkciót váltott üzlethelyiség.

goncz-arpad-vkp_23.jpg

A főfolyosó észak felé, a metróállomás bejáratától nézve. A folyosó jobboldalán utólagosan kialakított üzletsor, mely minden lehetséges helyet betölt.

goncz-arpad-vkp_24.jpg

A közlekedési csomópontokra jellemző kinálat: pizza, pékárú,....

goncz-arpad-vkp_25.jpg

...cigaretta, gyros, hamburber.

goncz-arpad-vkp_26.jpg

A főfolyosó látképe dél felé az északi összekötő-folyosó mellől nézve.

goncz-arpad-vkp_27.jpg

goncz-arpad-vkp_28.jpg

Az északi összekötő-folyosó bejárata...

goncz-arpad-vkp_29.jpg

...a mozgólépcsős haladási irány itt nyugatról kelet felé van kialakítva.

goncz-arpad-vkp_30.jpg

Letekintve az összekötő-folyosóba.

goncz-arpad-vkp_31.jpg

goncz-arpad-vkp_32.jpg

Az összekötő-folyosó bejárata mellett további utólagos üzlet beépítés...

goncz-arpad-vkp_33.jpg

...és az összekötő-folyosóval szemben illemhely, háttérben a Váci út északi részéhez vezető kijárat.

goncz-arpad-vkp_34.jpg

goncz-arpad-vkp_35.jpg

Az aluljáró "G" jelzésű kijárata a Váci út északi része, Dagály utcai lakótelep felé.

A keleti, Újpest-központ irányú főfolyosó

goncz-arpad-vkp_36.jpg

Az aluljáró "D" jelzésű kijárata a Váci út déli része, József Attila Színház felé.

goncz-arpad-vkp_37.jpg

Lépcsőzetesen szűkülő főfolyosó a "D" kijárat felé nézve, itt egy FKF helységet és 2-2 telefonfülkét alakítottak ki eredetileg.

goncz-arpad-vkp_38.jpg

A telefonfülkék azóta már bevégezték és a belőlük kialakított üzletszerűségek is.

goncz-arpad-vkp_39.jpg

A déli összekötő-folyosó lejárata mellett az aluljáró egyik eredeti üzlete, ami az évek során már "kínai bolt" lett.

goncz-arpad-vkp_40.jpg

A déli összekötő-folyosó lejárata az 1-es villamoshoz vezető kijárattal szemben. 

goncz-arpad-vkp_41.jpg

goncz-arpad-vkp_42.jpg

A főfolyosó látképe észak felé nézve az összekötő-folyosó - 1-es villamoshoz vezető kijárattól nézve. A szélesebb keleti folyosó jobb oldalán igen nagy szélességű üzletsort hoztak létre utólag.

goncz-arpad-vkp_43.jpg

Az 1-es villamos Óbuda irányú peronjához vezető "C" jelzésű kijárat. A mozgólépcső itt sem már az eredeti, '80-as évekbeli, a lift a kijárattól balra épült be utólagosan.

goncz-arpad-vkp_44.jpg

Az 1-es villamos peronjához vezető, utólagosan kialakított lift.

goncz-arpad-vkp_45.jpg

Az összekötő-folyosó és a metróállomás bejárata közti szintén "eredeti", bár azóta sokszorosan átépített és funkciót váltott üzletsor.

goncz-arpad-vkp_46.jpg

A főfolyosó látképe észak felé a felújított metróállomás bejáratával.

goncz-arpad-vkp_47.jpg

A főfolyosó dél felé a metróállomás bejárata mellől nézve.

goncz-arpad-vkp_48.jpg

A felújított metróállomás Újpest-központ irányú bejárata...

goncz-arpad-vkp_49.jpg

...az eredeti üvegajtók itt is a múlté, a rácsos rolón át a háttérben az éjszaka itt tárolt szerelvény uralja az állomás képét.

goncz-arpad-vkp_50.jpg

Fotózásilag is cseles, a kétféle white balance feladja a leckét, eredmény: túlságosan kékesnek hagytam az állomást, az aluljáróra koncentrálva inkább.

goncz-arpad-vkp_51.jpg

A főfolyosó látképe dél felé a metróállomás bejáratával, balra a 0-24-ben nyitva lévő hamburgerező.

goncz-arpad-vkp_52.jpg

A metróállomás bejáratával szemben lévő "B" jelzésű kijárat mely a 34-es, 106-os buszok végállomásához vezet. Az egykori, 1990-ig tartó végállomási állapotban itt volt elérhető a 120-as és a metró újpesti szakaszát akkor helyettesítő 3/V autóbusz.

goncz-arpad-vkp_53.jpg

A "B" kijárat buszvégállomáshoz vezető lépcsősora.

goncz-arpad-vkp_54.jpg

A "B" kijárat mellett további utólag beépített üzletsor az észak felé innen már szűkülő főfolyosón...

goncz-arpad-vkp_55.jpg

...elég változatos kínálattal.

goncz-arpad-vkp_56.jpg

A főfolyosó látképe az északi összekötő-folyosótól nézve.

goncz-arpad-vkp_57.jpg

Az északi összekötő-folyosó lejárata közvetlen az aluljáró "A" kijárata mellett.

goncz-arpad-vkp_58.jpg

goncz-arpad-vkp_59.jpg

Az aluljáró "A" jelzésű kijárata a buszvégállomás másik vége, a 32-es és 120-as buszok felé.

A déli összekötő-folyosó

goncz-arpad-vkp_60.jpg

Az összekötő-folyosó metróalagút alatti szakasza és a feljárat a nyugati, Kőbánya-Kispest irányú főfolyosó felé.

goncz-arpad-vkp_61.jpg

A mozgólépcsők a déli összekötő-folyosón Újpest - Kőbánya-Kispest irányúak, eredeti felállás szerint minden mozgólépcső csak felfelé üzemelt.

goncz-arpad-vkp_62.jpg

A keleti, Újpest-központ irányú feljárat lépcsősora és mozgólépcsője.

goncz-arpad-vkp_63.jpg

Ez a mozgólépcső immár évek óta csak lefele irányú, a helyismerettel nem rendelkezőket sokszor meglepve.

goncz-arpad-vkp_64.jpg

Az itt lévő mozgólépcsők az évek során már cserélve lettek, de egy őskövület matrica a '90-es évekből itt maradt. Gumiszőnyeg sincs már, s az irány sem helyes, a II.-es mozgólépcső lefelé közlekedik.

Az északi összekötő-folyosó

goncz-arpad-vkp_65.jpg

Az összekötő-folyosó metróalagút alatti szakasza és a feljárat a nyugati, Kőbánya-Kispest irányú főfolyosó felé.

goncz-arpad-vkp_66.jpg

A mozgólépcsők itt a ellentétes oldalon helyezkednek el a délihez képest.

goncz-arpad-vkp_67.jpg

A keleti, Újpest-központ irányú feljárat lépcsősora és mozgólépcsője.

goncz-arpad-vkp_68.jpg

A IV-es mozgólépcső a megmaradt matrica szerint, s az irány itt Újpest-központ irányú, azaz csak felfelé.

Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Szólj hozzá!

Ajánlott bejegyzések:

  • Tomaj utca - gyalogos aluljáró Tomaj utca - gyalogos aluljáró
  • Rézvirág utca - gyalogos aluljáró Rézvirág utca - gyalogos aluljáró
  • Kőbánya felső vasútállomás - gyalogos aluljáró Kőbánya felső vasútállomás - gyalogos aluljáró
  • Ferihegy vasútállomás - gyalogos felüljáró Ferihegy vasútállomás - gyalogos felüljáró
  • Tárnok vasútállomás - gyalogos aluljáró Tárnok vasútállomás - gyalogos aluljáró

A bejegyzés trackback címe:

https://underpass.blog.hu/api/trackback/id/tr4817890797

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
Dashboard