Verőce vasútállomás - gyalogos aluljáró

Verőce vasútállomás - gyalogos aluljáró

Verőce vasútállomás - gyalogos aluljáró

Verőce vasútállomás aluljárója az állomásépület nyugati oldalától indulva, a vasúti töltésben haladva köti össze az állomás előtti teret, az állomás szigetperonját és a töltésen túli P+R parkolót. Építése a vasútállomás 1970-es évekbeli átépítéséhez kapcsolódott, a környék 1975-ös légifotóján már szerepel, a korábbiakon még az átépítés előtti állomás látható. Az átépítés során viszont az Ybl Miklós utca folytatását jelentő közúti aluljáró megszüntetésre került.

01.jpg

Az aluljáró bejárata az állomásépület felől nézve.

Üllő vasútállomás - gyalogos aluljáró

Üllő vasútállomás - gyalogos aluljáró

Üllő vasútállomás - gyalogos aluljáró

tn.jpgÜllő vasútállomás aluljárója az állomásépület nyugati oldalától indulva köti össze az állomás előtti teret és a szigetperont a vasútállomáson túl a Liszt Ferenc utcával. Építése Üllő vasútállomás átépítéséhez kapcsolódik, mely a 100a vasútvonal 2005–2009 közötti felújítása során valósult meg a vasútállomás teljes átépítése során.

01.jpg

Az állomásépület és az 1-es vágány felé vezető kijárat lépcsősora.

Biatorbágy vasútállomás - gyalogos aluljáró

Biatorbágy vasútállomás - gyalogos aluljáró

Biatorbágy vasútállomás - gyalogos aluljáró

Biatorbágy vasútállomás aluljárója a töltésben átvezetve köti össze az állomás előtti parkolót a töltés túloldalán lévő Állomás utcával, feljutást biztosítva az állomás szigetperonjaihoz. Az aluljáró az állomásépület földszinti részéről indul ki, szerves részét képezi az épületnek. Építése az 1-es vonal nyomvonalkorrekciójához kötődően 1975-1977 között zajlott, amikor a jelenlegi helyére került a vasútvonal és kiépült Biatorbágy új vasútállomása.

01.jpg

Az aluljáró folyosója az állomásépület földszintjéről nézve...

Barosstelep - gyalogos aluljáró

Barosstelep - gyalogos aluljáró

Barosstelep - gyalogos aluljáró

tn.jpgBarosstelep vasúti megálló melletti aluljáró az autópályaépítés kapcsán kettévágott Bartók Béla út északi és déli részét köti össze az autópálya és a vasút alatt, feljutást biztosítva a vasúti megálló Érd irányú peronjához is. Az aluljáró az M0-s autópálya déli szektorának építéséhez kapcsolódóan 1994-ben lett átadva a pálya 6-os út M1-es autópálya közötti szakaszával. Mivel az autópálya eredetileg 2x4 sávosként épült ki, így egy hosszú szakaszon nyitott volt a folyosó az autópálya 2010-2015 közötti bővítéséig, amikor kiépült a déli pályarész is, lefedve a nyitott szakaszt.

01.jpg

Az aluljáró kijárata a Bartók Béla út déli szakasza felé.

Háros vasútállomás - gyalogos aluljáró

Háros vasútállomás - gyalogos aluljáró

Háros vasútállomás - gyalogos aluljáró

tn.jpgHáros vasútállomás aluljárója az állomásépület déli oldalán a P+R parkoló mögött köti össze a vágányok közti két szigetperont a nagytétényi úti buszmegállókkal és a parkolóval. Az aluljáró építése a Kelenföld-Pusztaszabolcs vasútvonal felújításának első üteme során, a Kelenföld-Százhalombatta vonalszakasz felújításakor készült, Háros állomás teljes átépítése során 2017-2020 között.

01.jpg

Az aluljáró kijárata a P+R parkoló és a nagytétényi úti buszmegállók felé.

Corvin-negyed - gyalogos aluljáró

Corvin-negyed - gyalogos aluljáró

Corvin-negyed - gyalogos aluljáró

tn.jpgCorvin-negyed aluljárója a Nagykörút - Üllői út kereszteződése alatt a metrólejárathoz kapcsolódva helyezkedik el, feljutást biztosítva a kereszteződés négy sarkához és a körúti villamosok megállóihoz. Az aluljáró elrendezése a BKK aktuális csomóponti térképén jól látható.

Az aluljáró a 3-as metró építkezéséhez kapcsolódva jött létre, a metróépítkezést 1970-ben kezdték meg az aluljáró építésével együtt. A kereszteződés és az aluljáró 1972-re elkészült, ami a korabeli légifotókon jól látható, viszont a 3-as metró első szakaszának átadása 1976. december 31. lett. Az aluljáró évekkel korábban való átadása miatt az üllői úti villamosok megállójához is volt egy-egy feljárata, melyeket egy évvel a metró átadása után már el is bontottak.

Az egykori Ferenc körút metróállomást 2011-ben Corvin-negyedre nevezték át, amelyről a kereszteződés és az aluljáró is kapta a nevét.

01.jpg

A "B" és "C" kijáratokhoz vezető oldalfolyosó, háttérben a József körút, Corvin köz felé vezető "B" kijárat.

Boráros tér - gyalogos aluljáró

Boráros tér - gyalogos aluljáró

Boráros tér - gyalogos aluljáró

tn.jpgA boráros téri aluljáró a Petőfi híd dél oldalán köti össze a HÉV-állomást, a villamosmegállókat és a tér közepén kialakított buszvégállomást a Ferenc körút torkolatával. Az aluljáró egy részben nyitott csarnokkal rendelkezik, ahonnan lépcsőkön és rámpán át a körúti villamosokhoz vezető aluljáró érhető el. A tér aluljárórendszerének harmadik darabja, a híd északi felhajtója és a Közraktár utca kereszteződésénél lévő rövid aluljáró. Az aluljáró elrendezése a BKK aktuális csomóponti térképén jól látható.

A tér korábban is rendelkezett egy kisebb aluljáróval, melyet a világháborús károk utáni újjáépítés során alakíthattak ki, amikor teljesen átépítették a Boráros teret és a pesti hídfőt. A mai, modern aluljárórendszer a híd 1979-1980-as utolsó jelentős átépítéséhez kapcsolódik, a '80-as évek elejére készült el. A környék 1981-es légifotóin jól kivehető a tér rendezése, és az aluljáró kialakítása.

01.jpg

Az aluljáró "J" jelű kijárata, a déli dunaparti sétány és a HÉV-állomás épülete felé.

Ferihegy vasútállomás - gyalogos felüljáró

Ferihegy vasútállomás - gyalogos felüljáró

Ferihegy vasútállomás - gyalogos felüljáró

Ferihegy vasútállomás peronjainak a gyalogos kapcsolatát biztosítja a 100-as vasútvonal és a Liszt Ferenc Repülőtérre vezető út felett átívelő fedett felüljáró a repülőtér mára már bezárt 1-es termináljával. Kivitelében teljesen azonos a Felsőcsatári köznél 2007-re elkészült felüljáróval, mindkettő Ferencváros "C" elágazás - Vecsés vonalszakasz felújításához köthető. 

A bejegyzésben a köznapi, illetve a BKK által használt megnevezést, a vasútállomást használom, azonban Ferihegy vasúti szempontból csupán megállóhelynek minősül.

01.jpg

A felüljáró látképe a 2–es vágány peronjáról nézve.

Tárnok vasútállomás - gyalogos aluljáró

Tárnok vasútállomás - gyalogos aluljáró

Tárnok vasútállomás - gyalogos aluljáró

Tárnok vasútállomás aluljárója az állomásépület nyugati oldalán köti össze a vágányok közti két szigetperont az állomás előtti térrel és a Nefelejcs utcával. Az aluljáró építése a Kelenföld-Tárnok vasútvonal rekonstrukciója során készült, Tárnok állomás teljes átépítése során 2012-2014 között. Az aluljáró 2018-ban kapta meg a jelenlegi, vasúti témájú dekorációját a helyi TCH Tárnoki Művészeti Egyesület munkájaként.

01.jpg

Az aluljáró folyosója a szigetperonok és a Nefelejcs utca irányába nézve.

Érd vasútállomás - gyalogos aluljáró

Érd vasútállomás - gyalogos aluljáró

Érd vasútállomás - gyalogos aluljáró

tn.jpgÉrd vasútállomás aluljárója az állomásépület északi oldalán köti össze a vágányok közti két szigetperont az állomás előtti térrel és a Tolmács illetve a Csalogány utcával. Az aluljáró építése a Kelenföld-Pusztaszabolcs vasútvonal felújításának első üteme során, a Kelenföld-Százhalombatta vonalszakasz felújításakor készült, Érd állomás teljes átépítése során 2017-2020 között.

01.jpg

Az aluljáró Csalogány utca felé vezető kijárata.

Százhalombatta vasútállomás - gyalogos aluljáró

Százhalombatta vasútállomás - gyalogos aluljáró

Százhalombatta vasútállomás - gyalogos aluljáró

tn.jpgSzázhalombatta vasútállomás aluljárója az állomás vonalában köti össze a vágányok közti két szigetperont az állomás előtti térrel és peronokkal, illetve az állomás előtti buszfordulóval, parkolóval. Az aluljáró építése a Kelenföld-Pusztaszabolcs vasútvonal felújításának második üteme során, a Százhalombatta-Ercsi elágazás vonalszakasz felújításakor készült, Százhalombatta állomás teljes átépítése során 2018-2020 között.

01.jpg

Az aluljáró az állomásépület és az 1–2 vágányok felé vezető kijárata.

Pusztaszabolcs vasútállomás - gyalogos aluljáró

Pusztaszabolcs vasútállomás - gyalogos aluljáró

Pusztaszabolcs vasútállomás - gyalogos aluljáró

tn.jpgPusztaszabolcs vasútállomás aluljárója az állomás északi oldalán köti össze a vágányok közti két szigetperont az állomás előtti térrel és az Sport utcával. Az aluljáró építése a Kelenföld-Pusztaszabolcs vasútvonal felújításának második üteme során, az Ercsi elágazás-Pusztaszabolcs vonalszakasz felújításakor készült, Pusztaszabolcs állomás teljes átépítése során 2018-2020 között.

01.jpg

A sport utcai P+R parkoló irányába vezető kijárat lépcsősora.

Székesfehérvár vasútállomás - gyalogos aluljáró

Székesfehérvár vasútállomás - gyalogos aluljáró

Székesfehérvár vasútállomás - gyalogos aluljáró

tn.jpgSzékesfehérvár vasútállomás aluljárója az állomásépület utascsarnokából indulva köti össze az utasforgalmi vágányok két szigetperonját az állomás utascsarnokával. Az aluljáró elődje az állomásépülettel együtt az 1950-es években épült és az állomás 2014-2016 közötti átépítése során teljesen átépült. Az átépítés során szélesebb aluljáró-folyosó került kialakításra az állomás utascsarnoka és a peronok felé liftek beépítésével a lépcsőkarok mellé.

01.jpg

Az állomás utascsarnokába vezető kijárat az aluljáró keleti oldalán.

Székesfehérvár vasútállomás - gyalogos felüljáró

Székesfehérvár vasútállomás - gyalogos felüljáró

Székesfehérvár vasútállomás - gyalogos felüljáró

Székesfehérvár vasútállomás újonnan épült gyalogos felüljárója az állomás keleti oldalától indulva szeli át a kiterjedt vágánytengert 220 méter hosszban, lejutást biztosítva az utasforgalmi vágányok peronjai, a fűtőház melletti MÁV üzemi terület és a váraljai iparterületek felé. Az állomás 2014-2016 közötti átépítése során megkezdődött a felüljáró építése is, ám csak a peronokat átszelő első ütem szerkezete készült el, a teljes befejezése és átadása 2021. decemberére csúszott.

01.jpg

A felüljáró feljárata és látképe az állomásépület mellől, a Mártírok útja felől nézve.

Tomaj utca - gyalogos aluljáró

Tomaj utca - gyalogos aluljáró

Tomaj utca - gyalogos aluljáró

Tomaj utca folytatásaként a 30a és 40a vasútvonalak alatt vezet át a tomaj utcai aluljáró, összekötve a Szerelmey Miklós utcát a Kővirág sorral. Az aluljáró a Kelenföld - Tárnok vasútvonal rekonstrukciója során épült, a Herend utcánál lévő párjával együtt 2013–2014-ben. Míg a Tomaj utcánál korábban nem volt gyalogos átvezetés, úgy a Herend utcánál a korábbi aluljáró elbontásával egy teljesen új szerkezet épült a 40a vasútvonal kétvágányúsítása kapcsán, a két aluljáró küllemre teljesen megegyezik.

tomaj-u_01.jpg

Az aluljáró folyosója a Kővirág sor felé nézve.

Rézvirág utca - gyalogos aluljáró

Rézvirág utca - gyalogos aluljáró

Rézvirág utca - gyalogos aluljáró

A rézvirág utcai buszmegállóknál található aluljáró a Jászberényi és a Keresztúri utat köti össze a Bársonyvirág utca folytatásaként a 80a vasútvonal alatt. Az aluljáró az egykori Budapest-Városszéli telep vasúti megállóhely mellett létesült az 1970-es évek elején, a Keresztúri út ide vezető szakaszával és a Budapesti Tejipari Vállalat üzemével együtt. A környék 1972-es légifotóján az aluljáró építése jól kivehető.

Az aluljáró a 80a vasútvonal Rákos–Gödöllő szakaszának felújításához kapcsolódva újult meg 2021-2022-ben, mely során új aszfaltburkolatot kapott vakvezető sávval és új falburkolatokat, viszont a világítása maradt az építéskori elgondolás szerint.

rezvirag-u_01.jpg

Az aluljáró látképe a Keresztúri út felé. Falburkolatai újak, de a burkolatok felett látható a felújításkor felkerült graffiti maradéka, amelyet nem festettek le.

Kőbánya felső vasútállomás - gyalogos aluljáró

Kőbánya felső vasútállomás - gyalogos aluljáró

Kőbánya felső vasútállomás - gyalogos aluljáró

Kőbánya felső vasútállomás töltése alatt átvezető aluljáró az Ónodi utca vonalában köti össze az állomás peronjain túl az állomással párhuzamos utcákat, az Albertirsai utat és a Kolozsvári utcát. Építése az állomás II. világháború utáni átépítéséhez köthető, 1944-1945-ben még felüljárón lehetett keresztezni a vágányokat, míg a '60-as évekbeli légifotón már létezik a mai aluljáró, mely azóta lényegében változatlan formában maradt fenn.

kobanya-felso_01.jpg

Az aluljáró hosszú folyosója a Kolozsvári utca felé nézve, jobbra és balra az 1–2-es vágányokhoz vezető kijáratok.

Pöttyös utca - gyalogos aluljáró

Pöttyös utca - gyalogos aluljáró

Pöttyös utca - gyalogos aluljáró

tn2.jpgA pöttyös utcai aluljáró a metróállomás kijáratának vonalában vezeti át a gyalogosforgalmat az Üllői út alatt, a metróállomás felöli kijárata szorosan kapcsolódik a metróállomás épületéhez. Az aluljáró elrendezése a BKK aktuális csomóponti térképén jól látható. Az aluljáró építése a metró Nagyváradtér - Kőbánya-Kispest közötti második ütemének építéséhez köthető, melyet 1980. márciusában adtak át, azóta lényegében változatlan formában maradt fenn, leszámítva a metróállomás előtti részt, mely a déli szakasz felújításakor újult meg. Ekkor került át az állomás épületéből az aluljáró lejáratához a Metky Ödön – Mama elnevezésű szobra is.

pottyos-u_01.jpg

A pöttyös utcai metróállomás kijáratának az előtere, háttérben a gyalogos aluljáró lejáratával.

Ecseri út - gyalogos aluljáró

Ecseri út - gyalogos aluljáró

Ecseri út - gyalogos aluljáró

tn2.jpgAz ecseri úti aluljáró a Dési Huber utca vonalában vezeti át a gyalogos forgalmat az Üllői út alatt, s kapcsolódik a 3-as metró Belváros irányú állomásrészéhez, a Kőbánya-Kispesti irányú oldalt egy külön lejáraton lehet elérni. Az aluljáró elrendezése a BKK aktuális csomóponti térképén jól látható. Az aluljáró építése a metró Nagyváradtér - Kőbánya-Kispest közötti második ütemének építéséhez köthető, melyet 1980. márciusában adtak át, azóta lényegében változatlan formában maradt fenn, leszámítva a metróállomás bejáratát.

ecseri-ut_01.jpg

Az aluljáró "C" jelű kijárata a József Attila lakótelep, Üllői út páratlan oldala, Ecseri út, Dési Huber utca felé.

Budaörsi út / M1-M7 bevezető - gyalogos- és közúti aluljáró

Budaörsi út / M1-M7 bevezető - gyalogos- és közúti aluljáró

Budaörsi út / M1-M7 bevezető - gyalogos- és közúti aluljáró

A Budaörsi út és az M1-M7 bevezetőjének csomópontjában, gyakorlatilag az egykori Osztyapenkó szobor helyen épült meg a csomópont gyalogos- és közúti aluljárója. Az új aluljáró a Beregszászi út - Koszorúslány utca vonalában vezeti át a gyalogosforgalmat az autópálya bevezető alatt, tőle északra és délre egy-egy közúti aluljárón át történik a Budaörsi út két pályája közti megfordulás. Az aluljáró építése a 4-es metró beruházásához kapcsolódott, a metró átadása után 2014 októberében kezdték el az építését, mely 2016 áprilisáig tartott. Az építéssel párhuzamosan elbontották a sasadi úti gyalogos felüljárót a Budaörsi út felett.

A gyalogos aluljáró

budaorsi-ut_m1-m7_01.jpg

Az aluljáró folyosója a Beregszászi út felé. A gyalogos és a kerékpáros forgalom jól el van különítve az aluljáróban.

Angyalföld vasútállomás - gyalogos aluljáró

Angyalföld vasútállomás - gyalogos aluljáró

Angyalföld vasútállomás - gyalogos aluljáró

tn2.jpgAngyalföld vasútállomás aluljárója a béke utcai közúti aluljáró mellé épült be az állomás peronjai alá, mely lejutást biztosít a peronoktól a közúti aluljárón át az újonnan létesült villamos- és buszmegállók felé.  Az új aluljáró a Rákosrendező - Esztergom vasútvonal villamosítási projektjéhez kapcsolódva épült Angyalföld vasútállomás átépítése kapcsán, és 2018. januárjától használható az új villamos- és buszmegállókkal együtt.

angyalfold_01.jpg

Az aluljáró bejárata a béke utcai közúti aluljáró felől. Balra a vágányokhoz vezető lépcsők, jobbra a 2–3-as vágányokhoz vezető lift.

Béke utca - közúti aluljáró

Béke utca - közúti aluljáró

Béke utca - közúti aluljáró

tn2.jpgA béke utcai közúti aluljáró a Béke utca folytatásaként Angyalföldet és Újpestet köti össze Angyalföld vasútállomás alatt, átvezetve a közúti-, villamos- és gyalogosforgalmat. Az aluljáró 1954.-1957 között épült, 1955-ből számos archív építési fotó érhető el. Korábban is létezett egy aluljáró a vasútállomás alatt, melyet 1896.-ban a BURV a villamosforgalom Újpestre vezetéséhez épített. A közúti aluljáró nyugati oldala mellé közvetlen be lett építve Angyalföld vasútállomás aluljárója, mely a Rákosrendező - Esztergom vasútvonal villamosítási projektjéhez kapcsolódva épült Angyalföld vasútállomás átépítése kapcsán. Az új aluljáró 2018. januárjától használható, s lejutást biztosít a közúti aluljáróhoz, s ezen keresztül az újonnan épült villamosmegállókhoz. 

beke-u_01.jpg

A háromosztatú aluljáróból az Újpest felé vezető útpálya észak felé nézve.

Szentendre, Dunakanyar körút - gyalogos aluljáró

Szentendre, Dunakanyar körút - gyalogos aluljáró

Szentendre, Dunakanyar körút - gyalogos aluljáró

tn2.jpgSzentendre HÉV-állomásnál lévő aluljáró az állomástól jövő gyalogos forgalmat vezeti át a Dunakanyar körút alatt a belváros irányába. Építése a szentendrei HÉV- és autóbusz-állomás, valamint a szentendrei HÉV-járműtelep 1978-1980 közti fejlesztéséhez köthető, 1978-ban a Dunakanyar körúttal együtt épült ki az aluljáró, melynek szerkezete jól látható a környék korabeli légifotóján. Szűk 40 évvel később a szentendrei önkormányzat 2015-2016-ban felújíttatta az aluljárót, melyet 2016. március 23.-án adtak át.

Az aluljáró a felújítása során elvesztette az eredeti, '70-es évek végi jellegét, sárga álmennyezetét és falburkolatait, a felújítás végeredménye egy a mai kor aluljáró építészetének elrettentő iskolapéldája: egyhangúan lefestett beton, fémmel. Első pillantásra a Budapest-Pusztaszabolcs vasútvonal félkészen átadott aluljáróit idézi fel, ám ezzel szemben a felújítást tervező építész szerint ez nem egy félkész betonszerkezet, hanem: 

"A tervezési koncepcióm lényege, hogy kortárs építészeti eszközökkel visszaidézzek valamit a belváros harmonikus épített környezetéből, a szerelt fém burkolatok helyett súlyosabb, masszívabb, tartósabb anyagok, mint száz-kétszáz éves épületeink vastag falai jelenjenek meg, valamint a föld alatti helyzetet a legnagyobb mértékben átértékeljem, megfosszam annak negatív érzeteitől a fény és reflexiói által."

Nekem ez nem jön át...

dunakanyar-krt_01.jpg

A HÉV-állomás felé vezető kijárat lépcsősora és a felújítás során utólag kialakított, sokat szidott rámpája.

Grassalkovich út / Tárcsás utca - gyalogos aluljáró

Grassalkovich út / Tárcsás utca - gyalogos aluljáró

Grassalkovich út / Tárcsás utca - gyalogos aluljáró

tn2.jpgA Grassalkovich út alatt a Tárcsás utca vonalában átvezető aluljáró a Grassalkovich út HÉV-pályán túli szervízútját köti össze az út páros oldalával és feljutást biztosít a Belváros / Kispest irányú buszmegállóhoz. Az aluljáró  építése a Helsinki út (korábban Dózsa György út) - Grassalkovich út (korábban Marx Károly út) 1976-1979 közötti fejlesztéséhez köthető, a kerület másik aluljárójával egy időszakban épült meg, hasonló küllemben. Az utóbbi években ezt az aluljárót rendbeszedték, világítását felújították, kamerarendszer épült ki benne és egy a kerület múltját és jelenét bemutató fotókiállítás tablóival "burkolták" be az amúgy is igen jóállapotú mozaikburkolatos falait.

tarcsa-u_01.jpg

A Grassalkovich út páratlan oldala felé vezető kijárat.

Grassalkovich út / Haraszti út - gyalogos aluljáró

Grassalkovich út / Haraszti út - gyalogos aluljáró

Grassalkovich út / Haraszti út - gyalogos aluljáró

tn2.jpgA Grassalkovich út - Haraszti út torkolatánál az un. GOH-csomópontban a három közlekedési szint legalsó eleme a Gyáli patak medre mellé beépített aluljáró, amely a Grassalkovich út két oldalát köti össze a közút és a HÉV-pálya alatt. Építése a Helsinki út (korábban Dózsa György út) - Grassalkovich út (korábban Marx Károly út) 1976-1979 közötti fejlesztéséhez, ezen belül is a GOH-csomópont (korábban MOH-csomópont) megépültéhez köthető. A csomópont átadása 1976. december 22.-n történt meg.

A csomópont - szerintem kevésbé ismert - elnevezése a GOH a Grassalkovich út - Ócsai út - Haraszti út csomópontjára utal, hasonlóan a BAH csomóponthoz. A rendszerváltás előtti elnevezése MOH volt: Marx Károly út - Ócsai út - Haraszti út. A GOH elnevezés azért kissé hibás, mert a fő irányokat jól jelöli belváros / 5-ös / 510-es út, de az Ócsai út a csomóponttól 500 méterre a 150-es vasútvonal feletti felüljárótól kezdődik, odáig folytatólagosan a Grassalkovich út tart.

haraszti-ut_01.jpg

A Grassalkovich út páros oldalához vezető kijárat lépcsősora.

Pesterzsébet vasútállomás - gyalogos aluljáró

Pesterzsébet vasútállomás - gyalogos aluljáró

Pesterzsébet vasútállomás - gyalogos aluljáró

tn2.jpgPesterzsébet vasútállomás aluljárója a Helsinki út - Kossuth Lajos utca kereszteződésénél a Helsinki út lakótelep felőli oldalát köti össze a bevágásban haladó vasúttal, s az állomás területével, valamint a Mediterrán lakópark vasút felőli részeivel. Építése a Helsinki út (korábban Dózsa György út) - Grassalkovich út (korábban Marx Károly út) 1976-1979 közötti fejlesztéséhez köthető, amikor kialakult a ma ismert úthálózat a környéken. Érdekessége, hogy a Belváros, Kispest felől autóbusszal érkezve előbb át kell menni a lakótelep felöli oldalra a zebrán, hogy a föld alatt le lehessen jutni a vasút területéhez. A Soroksár felé vezető útpályához nem épült aluljáró kijárat és az egykori állomásépület gyalogos feljárójának a kapcsolata is valószínűleg megszűnt már ekkora a Helsinki úttal a HÉV-pályát keresztezve. Az állomásépületet a Ferencváros - Soroksár vonalszakasz átépítésekor 1997-ben lebontották.

A helyszín és a post elnevezésénél a köznapi, s a BKK által is használt "vasútállomás" kifejezést használtam az egyszerűség kedvéért. Pesterzsébet ettől függetlenül megállóhelyként funkcionál a magyar vasúthálózaton.

pesterzsebet_01.jpg

Az aluljáró Helsinki út felöli kijárata.

Margit híd, pesti hídfő - gyalogos aluljáró

Margit híd, pesti hídfő - gyalogos aluljáró

Margit híd, pesti hídfő - gyalogos aluljáró

A Margit híd pesti lehajtójában lévő aluljáró a Pozsonyi út - Balassi Bálint utca vonalában köti össze a lehajtó alatt a Jászai Mari tér északi és déli részét. Kialakítása a Margit híd 1935-ben kezdődött szélesítéséhez kapcsolódik, ekkor létesült az azóta már átépült budai hídfő aluljárója és a Szigeti bejárónál azóta megszűnt aluljáró is. A híd 1978-as felújításakor közvetlen mellette épült ki a Jászai Mari tér másik aluljárója (illetve a Margit körút / Frankel Leó út kereszteződésében lévő is), mely a villamosmegálló peronját kötötte össze a körút két oldalával. A a Margit híd 2009-ben kezdődő felújításához kapcsolódva mindkét 1978-ban épült aluljárót megszüntették. A jászai mari téri "új" aluljáró az elbontás helyett új funkciót kapott: üzemi helyiségeket és BKV tartózkodót alakítottak ki benne. A Jászai Mari tér "régi" aluljárója - mint a híd többi, megmaradt aluljárója - "historizáló" csempeburkolatot kapott Kisföldalatti stílusban. Ez a régebbi aluljáró furcsán hat vele, de jobban illik hozzá ez a zöld-fehér csempeburkolat, mint a budai hídfőben lévő társához.

margit-hid_pest_01.jpg

Az aluljáró folyosója a déli irányba nézve.

Margit híd, budai hídfő - biciklis alagút

Margit híd, budai hídfő - biciklis alagút

Margit híd, budai hídfő - biciklis alagút

A Margit híd budai hídfőjében lévő alagút a Dunapart menti északi és déli kerékpárutakat köti össze. Kialakítása a Margit híd 2009-ben kezdődő felújításához kapcsolódik, elkészülte a híd átadása után jóval, 2011. szeptemberében történt meg. Ez az újépítésű alagút - mint a híd többi aluljárója - "historizáló" csempeburkolatot kapott Kisföldalatti stílusban a hídfelújítás során. Talán a zöld-fehér csempeburkolat ehhez a klasszikus alagútformához illik a legjobban.

margit-hid_biciklis_01.jpg

Az alagút a déli irányba nézve.

Margit híd, budai hídfő - gyalogos aluljáró

Margit híd, budai hídfő - gyalogos aluljáró

Margit híd, budai hídfő - gyalogos aluljáró

tn2.jpgA Margit híd budai oldalán a parti nyílás hídfője mögött elhelyezkedő aluljáró a hídfő által kettéválasztott két teret, az Elvis Presley teret és a Gyóni Géza teret köti össze, feljutást biztosítva a villamosmegállókhoz, illetve lejáratot a Margit híd HÉV-állomásra.

Mai alapterületét az 1972 december 23.-án átadott HÉV hosszabbításhoz kapcsolódva nyerte el, amikor az itt lévő egykori aluljárót a HÉV-állomás építése kapcsán teljesen átépítették. A korábbi aluljáró a középperonos villamosmegállóhoz egyetlen feljárattal rendelkezett (a környék '60-as évekbeli légifótóján jól megfigyelhető). A HÉV-állomás építéséhez kapcsolódóan a budai hídfői villamosmegállók átépültek oldalperonosra, s ehhez kapcsolódva két feljárat vezet a peronokhoz. 1972-re egy sokkal tágasabb, modern aluljáró épült ki, mely a két térrész felé üvegfallal lett leválasztva (lásd itt a 41. oldalon), azóta a Margit híd 2009-ben kezdődő felújításához kapcsolódva az "eredeti", '70-es évekbeli jellegét elvesztette. A hídfelújítás nyomán az üvegfalakat elbontották, helyette 1-1 boltíves bejáratott kapott, emellé hozzá nem illő, "historizáló" csempeburkolattal látták el a Kisföldalatti stílusában - ami abszolút nem illik történelmileg sem a hídhoz, se egy '70-es években megépült modern aluljáróhoz. Összességében egy tiszta és rendezett aluljáró lett, de mint a hídhoz tartozó összes, megmaradt aluljáró ugyanazt a zöld-fehér csempés, egyhangú képet mutatja.

margit-hid_buda_01.jpg

Az aluljáró déli kijárata, a háttérben a Bem rakpart.

Petőfi híd, budai hídfő - gyalogos aluljáró

Petőfi híd, budai hídfő - gyalogos aluljáró

Petőfi híd, budai hídfő - gyalogos aluljáró

tn2.jpgA Petőfi híd budai lehajtójánál lévő gyalogos aluljáró a villamosmegálló peronját köti össze a megálló déli részén az Irinyi József út két oldalával, illetve az ELTE és a BME egyetemi tömbjeivel. Kiépülése a híd 1979-1980-as rekonstrukciójához köthető, amikor mindkét hídfőt is jelentősen átépítették. Korabeli, a környék 1979-es légifotóján kivehető az épülő aluljáró is a budai oldalon.

petofi-hid_buda_01.jpg

Az Irinyi József utca páros oldali északi kijárat az Egyetemisták parkja, ELTE épülettömbjei felé.

süti beállítások módosítása