A kacsóh pongrác úti felüljárók alatt húzódó szűk betonfolyosó, mely átvezet a 100-as vasútvonal alatt. Az utóbbi években kisebb rendbetételen átesett, külleme megváltozott a helyi civilek által.
Budapest egyik legrégebbi aluljárója, egy közel 100 éves botíves alagút, amely a Nyugati pályaudvar tárolóvágányai alatt vezet át, összekötve a föld alatt a Bulcsú utcát a Podmaniczky utcából nyíló Bajza utcával.
A távoli Bulcsú utca felé tekintve.
A közel százéves boltív falazata.
Boltív és oldalfal találkozása.
Alacsony költségvetésű adó.
A távoli Bajza utca felé tekintve.
A Ferdinánd híd Podmaniczky utca felőli végén található egy-egy rövid, sötét és meglehetősen szűk feljárat az északi és déli gyalogosjárdákhoz kapcsolódva, a Szív utca magasságában.
Az aluljáró bejárata a Podmaniczky utca felől, a két lehajtóág közt.
Az északi folyosóról a bejárat felé tekintve.
Az dél felé vezető folyosó a Nyugati pályaudvar betonkerítése felé nézve.
A debreceni Petőfi tér s Nagyállomás villamos- és buszvégállomásai közti átvezetés egyszerű aluljárója a főút alatt.
A Petőfi tér felé vezető egyetlen, széles kijárat.
A főfolyosó látképe a Petőfi tér felé.
A rövid folyosóra egy kis újságos - trafikos üzlethelyiség is beépítésre került.
A főfolyosó látképe a Nagyállomás felé két külön feljárattal.
A jobb oldali kijárat a villamos végállomás felé.
A baloldali kijárathoz vezető rövid oldalfolyosó.
A baloldali kijárat a buszvégállomás felé.
Budapest legkiterjedtebb és legösszetettebb aluljáró-rendszere a Nyugati pályaudvar és a Nyugati tér alatt található, mely évről évre folyton változó föld alatti világot rejt. Építése a 3-as metró Lehel tér - Deák tér szakaszának továbbépítéséhez, a Nyugati pályaudvar legutolsó nagy rekonstrukciójához és az egykori Marx tér felszíni rendezéséhez kapcsolható.
Jelen postban a pályaudvarhoz kapcsolódó aluljárószakaszokat és az összekötő folyosót járjuk be a katona józsef utcai kijárattól indulva végig a West End bejáratán, az egykori MÁV pénztárcsarnokon, a pályaudvar alatti folyosón át az összekötő folyosó végéig.
A dohányzó övezet határa. Friss jelölések és valóságshowra utaló piktogram.
A Katona József utcához vezető kijárat, a kissé fura szintkülönbséggel a pályaudvar alá vezető szakasz mélyebb fekvése miatt.
A metrókijárat mellöl a West End és a pályaudvar felé tekintve hosszú folyosók során át.
Váci úti feljáró.
Jelölések és hülyeségek garmadája: a 91A egy soha nem létezett járat, de a 2008-as Paraméterkönyv tervezet óta tartja magát.
Pénznyelő automata.
A 3-as metró északi kijárata, nemsokkal az üzemkezdet előtt.
Telekom 3G - szociális verzió.
A váci úti feljáró mellöl már a West End által átépített aluljárószakasz kezdődik.
A West End aljába beépített üzletrészek. A kürtőskalács akciónak pedig lassan vége lesz, utána már nem féláron kapható.
A West End aluljárószinti bejárata, még hajnalban a nyitásra várva. Napközben majd akciós parfüm is kapható lesz a bejárat előtti kukánál.
A West End bejáratától kezdődik a pályaudvar egykori pénztárcsarnokának a területe, ahogy az itt felejtett állomásnév-táblák is jelzik. Az induló vonatokat mutató kijelző mögött már a pályaudvar alatt átvezető szakaszra érünk.
A West End kijáratától jobbra a buszvégállomáshoz vezető folyosórész indul. Az itt lévő üzletsor legelső tagja az egykori BKV pénztár volt, még jórészt az eredeti kiépítés szerinti küllemben.
Az utolsó két üzlethelyiséget viszont már totálisan átalakították.
Visszatekintve jól láthatók a különbségek.
A buszvégállomáshoz vezető feljáró enyhe emelkedőn érhető el. A mozgólépcsővel kiegészített lépcső a ‘80-as évek csúcsát jelentette kényelem terén.
Az innen balra lévő egykori MÁV pénztárak mögötti szolgálati-folyosó a baloldali ajtón volt elérhető. Megszűnése, átalakítása utána, a legelső boltkialakításoknál még hátulról is végigsétálható volt ez a folyosó, minden egykori pénztárfülkét kihasználva bódéboltnak. Jelenleg már csak egy apró üzletszerűség nyílik innen.
A buszvégállomáshoz felvezető mozgólépcső. Itt is egy elég retro BKV-s matrica maradt rá az utókorra.
Az egykori BKV pénztárral szemben az 1.-9. vágányokhoz vezető lépcső. A West End építéséhez kapcsolódó vágánybefedés - tetőkert építéskor az eredeti szélességét lecsökkentették, egy inverz tölcsért nyerve ezáltal. A lépcsősor mögött kiskorom kedvenc bújócskázóhelye volt, a menetrendi táblák labirintusa. Szintén az átépítéskor elkerült a 13. vágány melletti csarnokrészhez és kialakításra kerültek a most is látható bódék.
A ‘80-as években a Nyugati pályaudvar kiszolgálóegységei számítottak - véleményem szerint - a legkorszerűbbnek. Az állomásnév-tábla alatt volt Budapest egyetlen automata bisztrója, automaták hadával. Azóta ez a helyiség volt már minden, most épp újra egy ‘bisztró‘, csak kocsmaként újragondolva.
Az egykori ‘Prágatron‘ Induló vonatokat mutató utastájékoztató már a múlté, viszont ez a kék színben világító utódja egész jó hangulatot ad ennek a sötét szakasznak. Cseréjekor a mozgólépcső jobboldalán elhelyezkedő, Érkező vonatokat mutató párját csak elbontották.
4:03-as szegedi személy.
Az 1.-9.-es vágányokhoz vezető mozgólépcsők. Furcsamód máig BKV kezelésben vannak.
Az egykori pénztárak helye és a tér alatti aluljárórészhez vezető összekötő-folyosó kiindulási pontja, a mozgólépcsőktől nézve.
A MÁV azért itt is elég ügyesen, minden zsebkendőnyi kis területet kiadott bódéépítésre.
Az egykori MÁV pénztárak folyosója. A szembelévő falon volt egykor az Érkező vonatok ‘Prágatron‘ kijelzője.
Az egykori MÁV pénztárak folyosóján is itt felejtettek egy állomásnév-táblát, utalva a múltjára.
Az Induló vonatokat mutató kijelző mögött kezdődik a pályaudvar alá vezető folyosórész, rögtön az elején ezzel a klasszikus kocsmabódéval. Mondjuk itt a klasszikus szó értelmezése nem a teljesen eredeti állapotára vonatkoztatható az aluljárónak, ez a poharazó, ha jól emlékszem kiskoromból a rendszerváltás környékének az eredménye. Akkortájt nyílt meg fent az első West End is, a West End Vásárló Udvar, ami az első kilenc vágány előtti épület bódésora volt. A West End City építésével az a terület totálisan átépült, s tűnt el a pályaudvar folyton változó képéből.
Viszont ez a WC még az eredeti, kissé toldozgatva-foltozgatva. Valószínűleg a másik ajtó pedig az egykori zuhanyzó lehetett. A korszerűséghez hozzátartozott anno egy helyiség, ahol az utas megfürödhetett továbbutazás előtt. Több korabeli menetrendben is láttam már a pályaudvari szolgáltatásoknál a zuhanyzási lehetőséget is felsorolva a Nyugati pályaudvarhoz. Ma már nem fürdenek az utasok és pisilni se ide szoktak.
A pályaudvari információs táblák garmadája, illetve ami maradt belőle, valamint az a jópár darab amit újrafelhasználtak. Balra egykor a csomagmegőrző automaták sora volt, ma itt is bódésor.
Újrafelhasznált információs-táblák. A reklámköltség energiadíját pedig valószínűleg a MÁV fizeti. Ilyen filléres tételekre nem szokott adni a milliárdok mellett. Viszont az egykor pofás álmennyezethez sem nyúltak vagy bő 20 éve, azóta csak lóg és fogy, valamint kiváló a bugyiáru fellógatására is.
A 11.-12.-es vágány jobboldali feljárója. Irány Szeged és Záhony!
Biciklivel pedig a baloldalon tessék.
Azt hiszem itt láttam utoljára SZDSZ-es plakátokat anno?
A 13.-19.-es vágány eredeti, festett felirata már letakarva. Kapott egy arculatos 13.-17.-est.
Ugrás az összekötő folyosóra, a ‘80-as évek retroja műtárgyhoz. Azért látszik, hogy akkor nemcsak a hónaljszőr és a bajusz volt divat, de művészeink közt a kemény drog is. Ilyen durva pchihedelikus színátmenetet még Pali bácsival se vettünk anno rajzórán, pedig megvolt a színkör minimum hatszor. Kár hogy ennyire hagyták lepusztulni.
Az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy majd egy évtizedig nem is volt látható, mivel a rendszerváltást követő vadprivatizáció elhozta azt, hogy a folyosószakasz ezen oldalát végig bebódézták, ideiglenesen, valami karácsonyi vásárra. Aztán ottfelejtették több mint tíz évre. A bódék bontása után rá is csodálkoztam, hogy ez még megvan? Azóta már jól be is törték, lepusztult. De még megvan. Majd valami romkocsmás hipszterblogger-banda jól megmentheti.
Az összekötő folyosó látképe a Nyugati tér alatti rész felé. A jobboldali üzletsor eredetileg is megvolt, persze azóta végtelenszer átépítve.
Nézzük csak, mire emlékszek: ez az Ajándékváros egy Édességbolt volt, mellette valami játékbolt szerű trafikkal. Anno onnan kaptam a fröccsöntött ICS-imet és a ráncsajtós 260-asom. Mögötte volt még egy Orex, Virágért és ki tudja még mi. Egy egész kis bevásárlóutca. Az üzletek közti lyukak persze üresen voltak hagyva, ma már az is mind beépült.
Ez a telefonfülke sor is az egykori ideiglenes bódék mögött volt elrejtve. Még maradt belőle egy csöppnyi eredeti tartalom és milyen jópofa az 1978-as style vörös csempeburkolat.
Feljárat a buszvégállomás melletti taxidrosztokhoz.
Az összekötő folyosó a műalkotás felé nézve.
És már majdnem végigértünk. Az emelkedő mögött már a másik rész, a Nyugati tér alatti aluljáró kezdődik.
Az összekötő folyosó a műalkotás felé nézve. Innen jól megfigyelhető a süllyedése a folyosónak.
Buszvégállomás elejéhez vezető feljáró, az egykori 6-os busz treffjéhez.
A Grassalkovich út és a mellette vezető HÉV vonal alatt húzódó aluljáró, mely a Tárcsás utca keleti és nyugati részét köti össze a gyalogosok számára, illetve feljutási lehetőséget nyújt a közút és a HÉV pálya közé épített buszmegállóhoz.
Feljárat a HÉV pálya melletti szervizúthoz és a Tárcsás utca keleti részéhez.
A hosszú folyosó látképe a Grassalkovich út nyugati része felé nézve.
Feljárat a Grassalkovich út és a HÉV pálya közötti buszmegállóhoz.
Visszanézve a keleti vége felé.
Feljárat a nyugati oldalon.
Aluljáró bogár.
A Grassalkovich út - Haraszti út elágazásánál kiépült, háromszintes csomópont legalsó szintje az itt található gyalogos aluljáró, mely a Gyáli-csatorna medre mellé beépülve vezet át a közút és a HÉV vágányok alatt.
Az egyetlen folyosóból álló aluljáró látképe a Grassalkovich út keleti oldala felé nézve.
Feljárat a Grassalkovich út nyugati járdájához.
A folyosó látképe visszatekintve, a nyugati oldal felé.
Feljára a Grassalkovich út keleti járdájához.
A szentendrei HÉV-állomást és a belvárost összekötő aluljáró, mely a várost kettészelő főútvonal alatt vezet át, mint fő átjutási lehetőség.
A belváros felé vezető irány feljárója, mely kissé balra tartva vezet fel a Dunakanyar körút mellé.
Az egyszerű, széles folyosó a belváros felé nézve.
A folyosó a HÉV-állomás felé vezető iránya.
A HÉV-állomáshoz vezető kijárat.
Szentendrei út alatt húzódó egyszerű, vörös mozaikborítású folyosó, mely a Raktár utca két oldalát köti össze a soksávos főút alatt.
A Szentendrei út nyugati oldala felé vezető feljáró.
Az aluljáró látképe az ellenkező irányba nézve, s kissé sötétségbe borulva.
A nyugati irány felé nézve világosabb összképpel a folyosó.
A Szentendrei út keleti, azaz Duna felöli oldalának feljárója.
Ez egy eléggé érdekes, félreeső műtárgy az Egressy út végében, ami gyakorlatilag ma már az átlagember számára a semmibe vezet. A körvasút túloldalán lévő ipartelephez felvezető végét kapuval lezárták, a Rákospalotai körvasút sor mellé felvezető oldal-feljáróját pedig elrácsozták.
A semmibe vezető aluljáró, mind a Rákospalotai körvasút sor felőli ipartelepekhez vezető vége, mind a vasúti vágányok mellé felvezető kijárata lezárva.
A vasúti vágányok mellé felvezető kijárat.
A Rákospalotai körvasút soron túlra vezető kijárata. Magánterület, kaputelefonnal.
Egyetlen ki és bejutás az Egressy út felől.
A 4-es metró építése kapcsán teljesen átépített fővám téri aluljáró, átadása napján kora hajnalban. A nagyközönség számára megnyitott első pillanatok, a még építés alatt lévő, elbarikádozott metrókijárattal és egyéb létesítményekkel.
A Vásárcsarnok és a Corvinus Egyetem felé vezető kijárat, mozgólépcsővel kiegészítve. Mellette a metró leendő kijárata elzárva.
A Vásárcsarnok felőli kijárattól nézve a tágas, négyzetalaprajzú aluljárót és baloldalt a villamosmegállókat.
A Belgrád rakpart déli részéhez vezető kijárat felé szemlélve.
A Vámház körút villamosvonalaihoz vezető kijárat, mellette egy leendő pénztárablak.
Egyedi, lépcsőfokonkénti világítás. Ilyennel csupán egy-egy újonnan épített vasútállomás aluljárójában találkoztam eddig.
A Fővám tér déli feléhez vezető kijárat. Talán ennél is jól megfigyelhető, hogy üzemidő után ez is, mint a többi kijárat egy rolóval lezárható.
Dél felé szemlélve az aluljárót. Szemben a Corvinus Egyetem épülete elé vezető lift bejárata, balra a villamosperonhoz vezető feljáró.
A Belgrád rakpart északi kijárata, mozgólépcsővel kiegészítve.
A leendő metrókijárat az aluljáró déli végében egy hatalmas 'METRO 4' logóval díszítve.
Az aluljáró Duna felőli oldalán keresztülvezet a 2-es villamos vonala. A Jászai Mari tér felé vezető peron közvetlen egybeépült a középső térrel.
'METRO 4'
Jászai Mari tér felé vezető megálló peronja és a leendő metrókijárat.
Dél felé egy hosszú alagúton keresztüljutva érhető el villamossal a felszín. Jól megfigyelhető a pálya süllyedése, hullámvasút szerű vonalvezetése.
Dél felé vezető villamos-alagút szakasz, még friss betonporral fedve.
Az északi irány rövidke alagútszakasza, melyben a boráros téri irány megállója is helyet kapott.
A 2-es villamosvonal vonalcsíkos megállókiosztása.
Az első járatra várva, a pálya szabad.
Megérkezett az első forgalmi kocsi a Jászai Mari tér felé.
A Nyugati tér alatti aluljáróhoz szervesen kapcsolódó teraszrendszer, amely összeépült a Skála Metró áruházzal és a téren átvezető felüljáróval. Az egykoron az aluljárótól a felüljáróig bejárható térszín mára az utcaszintig szűkült.
Az aluljáró teraszain számos ideiglenes bódé és évekig ‘ottfelejtett‘ karácsonyi vásár megjelent már, ezúttal azonban egy meglehetősen kulturált üzletsor épült ki a teraszokra.
A Zöld Pont üzletközpontnak nevezett üzletsor még egy kis zöld térszint is jelent a Nyugati téren.
Kapcsolódás az aluljáróhoz.
Feljárat az első teraszszintre.
A teraszok látképe a Teréz körút felé szemlélve.
Az üzletsor tetőkertjei.
Feljárat az második teraszszintre.
Az első teraszszint üzletsora.
Az első teraszszint tetőkertje.
A második teraszszint és feljárata a térre.
A második teraszszint üzletsora.
A Skála Metró erkélyeihez felvezető lépcsőház bontásából kinyert füstüvegek sora, a teraszok mögött sorakozva.
A Skála Metró erkélyeihez felvezető Bajcsy-Zsilinszky út felöli lépcsőház bontása. A bontás - átépítés befejeztével csak az utcaszintig vezet majd.
A kibontott lépcsőház üres helye.
A Jókai utca felőli lezárt lépcsőház. Feljutás csupán a szórakozóhely vendégei számára.
A Margit híd déli járdájáról elérhető kis erkély, az aluljáróból nézve.
A hídpillérbe épített aluljáró szűk és sötét aluljáró-csarnoka, a szigeti szárnyhíd feljárói felé.
Pest felé vezető villamosmegálló feljárója.
Buda felé vezető villamosmegálló feljárója.
A déli rész kis erkélye felé vezető irány, a sötétségbe veszve.
A szárnyhíd nyugati oldala felé vezető feljáró szűk folyosója.
2009. augusztus 31.: A Margit híd felújítása alatt.
Nyáresti vasúti romantika Ferihegyen: A kékóra fényeiben megvilágítva a fékporral borított felüljáró.
Feljárat a ceglédi irány felöl.
Még működöképes lift a sarokban eldugva.
A folyosó látképe a vasút felé.
A város felé vezető peron lejárata.
Ferihegy 1 terminál felől szemlélve a vasút felé vezető folyosót.
Ferihegy 1 terminálhoz vezető lejárat.